TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Budowlańcy będą szkoleni w wirtualnej rzeczywistości

Naukowcy z Incheon National University (INU) z Korei Południowej chcą przeprowadzać szkolenia BHP w rzeczywistości wirtualnej. Ma być to nowy model przewidywania osiągnięć w uczeniu się. Metoda ma pozwolić uniknąć wypadków i podnieść bezpieczeństwo pracy na budowach.

Pismo „Automation in Construction” donosi o nowym pomyśle południowokoreańskich naukowców z Incheon National University. Do szkoleń BHP chcą oni wykorzystywać rzeczywistość wirtualną.

Raport koreańskiego Ministerstwo Zatrudnienia i Pracy wskazuje, że w 2021 r. we wszystkich sektorach gospodarki, to w branży budowlanej doszło do największej liczby wypadków. Pociągnęło to za sobą również największa liczbę ofiar śmiertelnych. Niestety statystyki pokazują, że wartości te rosną z każdym rokiem. Dlatego Koreańska Agencja Bezpieczeństwa i Higieny Pracy zdecydowała się na szkolenia oparte na rzeczywistości wirtualnej, by poprawić sytuację bezpieczeństwa w branży.

Ograniczenia szkoleń VR

Dostępne obecnie szkolenia VR mają pewne ograniczenia. Przede wszystkim są to ćwiczenia pasywne. W ich trakcie szkoleni postępują zgodnie z jednostronnymi instrukcjami. Nie są to zadania dostosowane do osądów i decyzji osób szkolonych. Skutkuje to wypracowaniem konkretnych zachowań w ściśle określonych sytuacjach, ale nie zapewnia bezpiecznego zachowania w sytuacjach nieprzewidzianych w szkoleniu. Poza tym brakuje obiektywnego procesu oceny podczas szkoleń.

Badacze z Incheon National University postanowili pokonać te ograniczenia. Wprowadzili do szkolenia VR treści dotyczące bezpieczeństwa budowlanego, które mają zwiększyć zaangażowanie w działania pracowników. Przeprowadzono także testy pisemne, które jednak mają ograniczenia pod względem bezpośredniości i obiektywności.

Dlatego zespół pod kierownictwem profesora nadzwyczajnego Choongwana Koo z Wydziału Architektury i Urbanistyki INU postawił na przewidywanie indywidualnych wyników uczenia się. W tym celu wykorzystywane są odpowiedzi biometryczne.

– Chociaż tradycyjne metody oceny efektów uczenia się wykorzystujące testy pisemne mogą nie być obiektywne, odpowiedzi biometryczne w czasie rzeczywistym, zebrane z czujników śledzenia wzroku i elektroencefalogramu (EEG), można wykorzystać do szybkiej i obiektywnej oceny osobistych wyników w nauce – wyjaśnia dr Choongwana Koo z Wydziału Architektury i Urbanistyki INU, jeden z autorów artykułu.

Wszystkie te działania mają zwiększyć skuteczność szkoleń i w rezultacie zmniejszyć liczbę wypadków na budowach.

Eksperymentalne szkolenia VR

Na razie nowatorskie szkolenia VR prowadzone są na zasadzie eksperymentu. Bierze w nich udział 30 pracowników budowlanych. Podczas szkoleń zbierano w czasie rzeczywistym odpowiedzi biometryczne. W tym celu wykorzystywano śledzenie wzroku oraz EEG dla monitorowania aktywności mózgu. Pozwala to ocenić reakcje psychologiczne uczestników.

Dane połączone zostały z ankietami przeprowadzanymi przed szkoleniem oraz pisemnymi testami po szkoleniu. Na tej podstawie badacze opracowali modele prognostyczne. Opierają się one na uczeni maszynowym i umożliwiają ocenę ogólnych wyników uczestników w zakresie uczenia się podczas szkoleń.

Dwa modele prognozy w szkoleniach VR

Zespół Incheon National University opracował dwa modele prognozy. Pierwszy jest modelem pełnym (FM). Wykorzystuje on czynniki demograficzne oraz odpowiedzi biometryczne jako zmienne niezależne. Drugi to model uproszczony (SM). Opiera się wyłącznie na zidentyfikowanych głównych cechach jako zmiennych niezależnych.

Model FM wykazuje większą dokładność w przewidywaniu osobistych wyników w nauce od modeli tradycyjnych. Charakteryzuje się jednocześnie wysokim poziomem nadmiernego dopasowania. Model SM wykazał natomiast większą trafność przewidywania od FM. Wynika to z mniejszej liczby zmiennych w nim zawartych, co ogranicza nadmierne dopasowanie.

Zespół badaczy zadecydował, że to model prognozy SM najlepiej nadaje się do praktycznego zastosowania. Podkreślono jednak potrzebę dalszych badań dla uwzględnienia różnych typów wypadków i czynników ryzyka w szkoleniach VR dotyczących bezpieczeństwa pracy na budowie.

Źródło: Wirtualne Media

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze