W branży IT są problemy ze znalezieniem pracowników. Doświadcza ich osiem na dziesięć firm. 67 proc. dyrektorów mówi o ryzyku związanym z brakiem pracowników o właściwych kompetencjach. W rozwiązaniach pojawiają się reskilling i upskilling zatrudnionych już osób.
Raport Experis „Cyfrowa transformacja? Zadbaj o IT” pokazuje, że problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników w branży IT dotyczą większości firm. Dyrektorzy mają świadomość, jakie niesie to dla firm zagrożenia. Capgmini natomiast podaje, że w dużych organizacjach o wysokim stopniu automatyzacji działań, które posiadają programy podnoszenia kwalifikacji, przynosi to wymierne korzyści. Także finansowe, bo w ciągu trzech lat usprawnienia w obszarze IT mają dać 278 mln dol. (ok. 1,1 mld zł).
Capgimi ustaliło, że w 52 proc. firm nie ma potrzebnych do podnoszenia kwalifikacji pracowników narzędzi. W 42 proc. nie ma programu digitalizacji, który umożliwiałby zmianę umiejętności. Dla 41 proc. firm podnoszenie kwalifikacji i zmiana specjalizacji w obszarach cyfrowych nie stanowi priorytetu.
Rozwój AI wy musza zmiany w podejściu
Sylwia Panek-Strzała zauważa niedobór pracowników IT pomimo zmian w zatrudnieniu. Dlatego pojawiają się programy wprowadzające upskiling i reskilling.
Jednym z elementów, które wymuszą te zmiany na rynku jest rozwój sztucznej inteligencji.
– Rozwój AI i automatyzacja procesów przejmują część zadań, które dotychczas były wykonywane przez ludzi. Niektóre firmy będą zmuszone do redukcji etatów. W takim przypadku idealnym rozwiązaniem jest weryfikacja kompetencji tych pracowników i zaproponowanie im rozwoju w ramach programu upskillingu czy reskillingu. To pozwoli na zaoszczędzenie kosztów i czasu, a przede wszystkim zachowamy cenne talenty, które znają już strukturę i działanie firmy – mówi Sylwia Panek-Strzała z Experis.
Upskiling i reskilling to nowe podejście do zarządzania rozwojem pracowników. Są one popularnymi formami przekwalifikowania zawodowego lub podnoszenia kompetencji. Upskilling jest procesem podnoszenia posiadanych umiejętności pracowników i dostosowywania ich do obecnej sytuacji czy wyzwań branży. Reskilling to proces, w którym pracownik nabywa umiejętności i kwalifikacji odmiennych od dotychczas posiadanych, by objąć nowe stanowisko np. w dziale IT po zdobyciu kwalifikacji programisty.
Upskilling i reskilling – czy tego chcą pracownicy?
Dane Workable wskazują , że 74 proc. pracowników, którzy nie brali udziału programach podnoszenia kompetencji lub przekwalifikowanie, wybrałoby firmę, która takie możliwości oferuje.
– Podczas rekrutacji kandydaci często pytają o dodatkowe korzyści, możliwość rozwoju, szkoleń czy kwestie certyfikatów technologicznych, oferowanych lub finansowanych przez pracodawcę. W przypadku pracy projektowej i kontraktowej rzadko spotykamy dodatkowe opcje rozwojowe, dlatego zaprezentowanie ich w ofercie może stać się dodatkowym wyróżnikiem dla firmy – podkreśla Sylwia Panek-Strzała.
Jej zdaniem dla przyciągnięcia lepszych pracowników i odpowiedzenia na ich potrzeby podnoszenia kompetencji, firmy powinny w ofertach nie tylko umieszczać informacje o wynagrodzeniu, ale również o pozapłacowych opcjach takich jak programy rozwojowe. Ponadto przedsiębiorcy mogliby zachęcać pracowników do podnoszenia czy nabywania kwalifikacji, poprzez premię za szkolenia czy nagrody za zdobycie nowych umiejętności.
Jakie szkolenia są potrzebne?
Badani DevOps Instititute wykazało, że specjalistami IT najbardziej potrzebnymi są ci z obszarów:
– bezpieczeństwa i cyberbezpieczeństwa,
– przetwarzania danych w chmurze,
– orkiestracji kontenerów,
– architektury IT,
– technologii aplikacyjnych.
CodinGame w swoich danych wykazało natomiast, że w 2022 roku rekruterzy poszukiwali posiadających kompetencje w :
– sztucznej inteligencji,
– uczeniu maszynowym,
– DevOps ,
– web development.
43 proc. firm w badaniu McKinsey z 2020 r. wskazało na luki kompetencyjne w zakresie analityki danych. Natomiast 26 proc. mówiło o brakach w obszarze IT, aplikacjach mobilnych i projektowaniu stron internetowych.
To w te dziedziny powinny inwestować firmy planując wdrażanie programów podnoszących kwalifikacje pracowników.
Źródło: crn.pl
Czytaj także: