TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Biznes w Polsce ulega cyfryzacji

Eksperci z Boston Consulting Group (BCG) przekonują, że pandemia COVID-19 spowoduje w polskim biznesie przyśpieszenie cyfrowej transformacji. Firmy będą musiały szybko wymyślić swoje cyfrowe strategie i brać pod uwagę potrzeby klientów, którzy polubili zakupy online.

Wśród nowoczesnych rozwiązań wymienia się architekturę mikroserwisową, platformy danych czy rozwiązania chmurowe. Z dokumentu The Digital Economy and Society Index (DESI) – publikowanego przez Komisję Europejską – wynika, że do tej pory w Polsce eksperymentowano z cyfryzacją, ale kraj plasował się raczej na końcu europejskiej stawki. Rok 2020 przynosi zmiany, a cyfryzacja dotknęła m.in. polską administrację i urzędy.

Łukasz Margański, dyrektor zarządzający BCG Platinion w Europie Środkowo-Wschodniej, przyznaje: „Przewidujemy, że firmy, które będą zwlekać z cyfryzacją, w perspektywie 10 lat mogą przestać istnieć. Aktualna sytuacja związana z COVID-19 dodatkowo gwałtownie przyspieszy tę cyfrową transformację”. Natomiast Robert Stanikowski, dyrektor zarządzający i partner BCG, wskazał, iż firmy obecnie pracują nad rewizją swoich strategii, zastanawiają się, co oznaczają dla nich zmiany zachowań klientów, nowe regulacje prawne i obostrzenia oraz jaki wpływ na ich biznes ma ten nagły, bardzo silny impuls do zdalnej obsługi, do zdalnego sprzedawania produktów i usług. Jest on zdania, że przedsiębiorstwa powinny myśleć nad nowymi kanałami sprzedaży, zamiast koncentrować się na obniżaniu kosztów funkcjonowania.

Dotychczasowa cyfryzacja przebiegała po stronie procesu, firmy wdrażały rozwiązania IT, które miały przyczynić się do usprawnienia zarządzania od strony wewnętrznej. Tu nastąpiła kolejna zmiana, począwszy od marketingu cyfrowego, poprzez sprzedaż i obsługę klienta. Firmy chcą wzmacniać swoje działy analityki danych, zdalne rozliczenia z klientami i dostawcami.

Zmiany nastąpią też w samej strukturze organizacji, a znaczna część firm będzie chciała przestawić się na agile’owy (zwinny) model zarządzania. Umożliwi to większą elastyczność i prędkość dostosowywania się do zmian. W razie konieczności zastosowania kolejnego lockdownu (zamknięcia) firmy te będą wstanie zapewnić ciągłość działania w sposób o wiele bardziej zwinny.

Upowszechnianie się 5G wesprze rozwój Internetu Rzeczy i świadczenia usług IT w modelu Software as a Service. SaaS to model, w którym aplikacje i systemy coraz częściej będą instalowane nie w ramach lokalnej infrastruktury firmy, a u zewnętrznego operatora, udostępniającego je w chmurze. Firma Asseco poinformowała o rozpoczęciu współpracy z Cyfrowym Polsatem i Polkomtelem, operatorem sieci Plus, w celu szybszego dostosowania 5G do sektora przedsiębiorstw. Radosław Semkło, dyrektor Pionu Telekomunikacji i Mediów Asseco Poland i członek zarządu Polkomtel, wskazał, iż sieć 5G pozwoli na kilkukrotnie szybsze przesyłanie danych niż w technologii LTE, gwarantując też większą niezawodność oraz minimalizacje opóźnień. Sieć 5G pozwoli na połączenie nawet miliona urządzeń na 1 km², co znacząco wpłynie na rozwój zastosowań Internetu Rzeczy.

Solidny fundament do budowy „cyfrowej Polski” zapewni również milionowa inwestycja Microsoft w Chmurę Cyfrową. Przedstawiciele BCG podkreślają, że usługi chmurowe – w Polsce poziom ich stosowania wynosi ok. 20% – umożliwiają skokowy postęp we wdrażaniu nowych technologii IT oraz ich odczuwanie w przedsiębiorstwie. W ciągu następnych 2-5 lat w Polsce nastąpi prawdziwa rewolucja chmurowa, zainwestowane zostaną miliardy dolarów, a rynek będzie potrzebował ok. 10 tys. inżynierów chmurowych.

Na zakończenie należy wspomnieć o cyberbezpieczeństwie – ostatnie miesiące były prawdziwym sprawdzianem dla firm, które z dnia na dzień musiały zapewnić ochronę swoim danym, jak i pracownikom. Być może to właśnie kolejny krok ku wykorzystaniu rozwiązań chmurowych, które okazały się spełniać pokładane nadzieje. Stanikowski podsumowuje: „warto jest w nie (cyberbezpieczeństwo; przyp. red.) inwestować wtedy, kiedy jest dobrze, a nie wtedy, kiedy stanie się już coś złego”.

Źródło: money.pl / comparic.pl

Michał Koch
Michał Koch
Dziennikarz i researcher. Tworzy teksty o najnowszych technologiach, 5G, cyberbezpieczeństwie i polskiej branży telekomunikacyjnej.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze