Choć na co dzień nie myślimy o bezpieczeństwie, jest ono jedną z naszych podstawowych potrzeb. Problem pojawia się dopiero w przypadku zagrożenia. Rozpatrując związek telekomunikacji i bezpieczeństwa należy mieć na względzie różne płaszczyzny tej współzależności.
Bezpieczeństwo funkcjonowania telekomunikacji to zapewnienie funkcjonowania telekomunikacji zgodnie z jej przeznaczeniem.
Bezpieczeństwo podmiotów korzystających z telekomunikacji to stan, w którym podmioty korzystające z usług telekomunikacyjnych mają gwarancje wiarygodności przesyłanej informacji oraz zapewnienia prywatności.
Wykorzystywanie telekomunikacji dla zapewnienia bezpieczeństwa polega np. na umożliwieniu właściwym podmiotom korzystania, na ogół na zasadach preferencyjnych, z usług telekomunikacyjnych.
Wykorzystanie telekomunikacji do walki z przestępczością – wykorzystując przesyłane lub gromadzone treści i dane telekomunikacyjne możemy zdobywać dowody działań niezgodnych z prawem.
Powyższe aspekty bezpieczeństwa w telekomunikacji znalazły odzwierciedlenie w przepisach prawa powszechnego, określających prawa i obowiązki przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Podkreślić przy tym należy, że przepisy te określają głównie ich obowiązki (praw mają niewiele) i prawie wszystkie te obowiązki realizowane muszą być na koszt przedsiębiorcy telekomunikacyjnego.
Obowiązki przedsiębiorcy telekomunikacyjnego związane z bezpieczeństwem
Przepisy prawa powszechnego, w których określono obowiązki nakładane na przedsiębiorców telekomunikacyjnych, związane z bezpieczeństwem, zawarto w kilkunastu ustawach oraz w kilkudziesięciu rozporządzeniach i niestety opisane są bardzo trudnym językiem prawniczym, trudnym do zrozumienia nawet przez zawodowych prawników. Możemy jednak wskazać katalog zadań i obowiązków spoczywających na przedsiębiorcy telekomunikacyjnym. Są to:
- Obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa sieci, usług, danych i przekazów telekomunikacyjnych.
Realizacja tego obowiązku polega na opracowaniu, wdrożeniu i stosowaniu w przedsiębiorstwie dokumentów potwierdzających podjęcie działań związanych z bezpieczeństwem funkcjonowania tego przedsiębiorstwa.
Jest to jeden z nielicznych obowiązków nakładanych na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, który głownie dotyczy właśnie tego przedsiębiorcy. Prawidłowe opracowanie dokumentów dotyczących bezpieczeństwa, ich wdrożenie a przede wszystkim ich właściwe stosowanie, zapewne wpłynie na podwyższenie poziomu bezpieczeństwa.
Obowiązek ten spoczywa na każdym przedsiębiorcy telekomunikacyjnym począwszy od dnia rozpoczęcia działalności telekomunikacyjnej.
- Obowiązek opracowania, uzgodnienia z właściwymi organami administracji rządowej oraz wdrożenia w przedsiębiorstwie „Planu działań przedsiębiorcy telekomunikacyjnego w sytuacjach szczególnych zagrożeń”
Przedsiębiorca telekomunikacyjny zobowiązany jest do opracowania, uzgodnienia z właściwymi organami administracji rządowej oraz wdrożenia w przedsiębiorstwie „Planu działań przedsiębiorcy telekomunikacyjnego w sytuacjach szczególnych zagrożeń”.”
Obowiązkowi sporządzenia planu nie podlega przedsiębiorca, którego roczne przychody z tytułu wykonywania działalności telekomunikacyjnej w poprzednim roku obrotowym były równe lub mniejsze niż 10 milionów złotych lub, między innymi, który wykonuje działalność telekomunikacyjną wyłącznie na obszarze mniejszym od granic administracyjnych jednego powiatu.
Zdecydowana większość MiŚOT-ów nie musi wykonywać planu działań.
- Zapewnienie warunków prowadzenia kontroli informacji przesyłanej w sieci telekomunikacyjnej.
Najbardziej skomplikowana i zarazem bardzo kosztowna grupa obowiązków spoczywających na przedsiębiorcy komunikacyjnym to przygotowanie sieci telekomunikacyjnej w taki sposób, aby ustawowo upoważnione podmioty mogły prowadzić legalną kontrolę informacji.
Realizując te obowiązki przedsiębiorca musi zapewnić warunki ochrony informacji niejawnych o klauzuli co najmniej „TAJNE”, potwierdzone Świadectwem Bezpieczeństwa Przemysłowego.
- Gromadzenie, przechowywanie, zabezpieczanie, udostępnianie danych stanowiących tajemnicę telekomunikacyjną.
Obowiązek ten polega na gromadzeniu danych stanowiących tajemnicę telekomunikacyjną (z wyłączeniem treści informacji przesyłanej w sieci telekomunikacyjnej), ochronie przed naruszeniem bezpieczeństwa tych danych oraz ich udostępnianie podmiotom ustawowo uprawnionych do ich pozyskiwania.
Pamiętać należy, że udostępnienie tych danych w sposób sprzeczny niż jest to określony w przepisach ustawowych, może skutkować bardzo dotkliwymi konsekwencjami.
- Inne obowiązki nakładane na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego:
Poza opisanymi wyżej obowiązkami różne przepisy nakładają na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego obowiązek:
– realizacji czynności nakazanych decyzją administracyjną Prezesa UKE,
– blokowanie dostępu do nielegalnych stron hazardowych (ustawa o grach hazardowych),
– zapewnienia udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami korzystających z usług telefonicznych.
Szczegółowo rozwinę je w kolejnych artykułach. Postaram się także podpowiedzieć jak tanio i skutecznie wykonać te obowiązki.
Zapraszamy do obserwowania kolejnych artykułów.