Wprowadzanie systemu e-Doręczeń spotkało się z problemami i opóźnieniami. Nie inaczej było już po wdrożeniu systemu. Dlatego Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało zmiany w przepisach dotyczących doręczeń elektronicznych. Nowe zasady maja nie tylko ułatwić założenie skrzynki do e-Doręczeń, ale też poprawić współpracę między systemami i stworzyć nowy katalog podmiotów publicznych.
Początek tego roku to była poważna zmiana w korespondencji z urzędami, ale też z firmami, z uwagi na wdrożenie systemu e-Doręczeń. Wprowadzenie systemu było długo trwałe i napotykano na tej drodze coraz to nowe problemu.
Po wdrożeniu systemu e-Doręczeń również pojawiły się problemy. Wiele z nich zgłaszali sami użytkownicy, którzy mieli trudności z zakładaniem skrzynek do e-Doręczeń czy korzystaniem z samego systemu.
System e-Doręczeń do zmiany
Te wszystkie kłopoty sprawiły, że Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało zmiany do wdrożenia w systemie. Projekt nowelizacji ustawy o systemie e-Doręczeń został wpisany do planu prac rządu.
– Nowelizacja ustawy to konkretna odpowiedź na potrzeby użytkowników: uproszczenie procedur, lepsza integracja danych i sprecyzowanie przepisów, które umożliwią przyspieszenie działania cyfrowej administracji – mówi Dariusz Standerski, wiceminister cyfryzacji.
Nowe zasady mają ułatwić zakładanie adresu e-Doręczeń, a także poprawić współpracę między systemami i stworzyć nowy katalog podmiotów publicznych. System zostanie też zintegrowany z aplikacją mObywatel. Pozwoli to na odbieranie wiadomości urzędowych w telefonie.
Wszystkie zmiany mają na celu usprawnienie działania systemu e-Doręczeń i i rozwiązanie problemów zgłaszanych przez użytkowników.
Usprawnienia w e-Doręczeniach
Wprowadzenie zmian to chociażby doprecyzowanie przepisów dotyczących usług PURDE i PUH, ale nie tylko. Przygotowano zmiany w następujących obszarach:
– PURDE jako usługa kwalifikowana;
– PUH w kontekście zadań operatora wyznaczonego – szczególnie obowiązków związanych z wykonaniem usługi i weryfikacją przesyłek przekształconych z dokumentów elektronicznych;
– uproszczenie i usprawnienie procedury tworzenia adresu do doręczeń elektronicznych (ADE) – przygotowane zmiany ułatwią rozpatrywanie wniosków;
– zwiększenie spójności systemów teleinformatycznych – przewidziano ułatwienie wymiany danych między bazą adresów elektronicznych (BAE), REGON, Krajowym Rejestrem Sądowym (KRS), Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej (CEIDG) i systemami prowadzonymi przez organy samorządów zawodowych.
Pojawi się również integracja usługi PURDE z aplikacją mObywatel. Użytkownicy zyskają możliwość odbierania korespondencji urzędowej bezpośrednio w aplikacji mobilnej.
Poprawa komunikacji z obywatelami i przedsiębiorcami
Projekt doprecyzowuje zasady liczenia terminów doręczeń w komunikacji podmiotów publicznych z adresatami niepublicznymi takimi jak osoby fizyczne oraz przedsiębiorcy.
Wprowadzone zostanie zwolnienie z opłat w postępowaniach upadłościowych. Podmioty publiczne będą zwolnione z opłat za przekazywanie korespondencji do syndyków w toku postępowań upadłościowych.
Zmiany obejmą również usługę doręczenia hybrydowego (PUH). Polegać ona będzie na przesyłaniu dokumentów w formie papierowej. W ramach usługi PUH odbywać się będzie weryfikacja przesyłek papierowych. Zwiększy to bezpieczeństwo i wiarygodność dostarczanych dokumentów.
Kolejną zmiana jest wprowadzenie Katalogu Podmiotów Publicznych (KPP). Będzie to nowy system gromadzący dane o wszystkich podmiotach publicznych i jednostkach realizujących zadania publiczne, które muszą posiadać adres do e-Doręczeń. Obecnie dane, które trafią do KPP, znajdują się w takich systemach jak:
– REGON;
– KRS;
– ePUAP.
Projekt ustawy został przygotowany przez Ministerstwo Cyfryzacji i wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma zostać przyjęty w trzecim kwartale 2025 roku.
Źródło: gov.pl
Czytaj także: