TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

„Bądź z innej bajki”. Co trzeci nastolatek doznaje cyberprzemocy

„Z badań NASK wynika, że tylko 15,8 proc. rodziców wie, że ich dzieci padły ofiarą internetowej przemocy słownej. To dowód na to jak ważne jest edukowanie dorosłych w tym zakresie” – powiedział Marek Zagórski, odpowiedzialny za cyfryzację Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Dlatego właśnie zrodził się pomysł na kampanię edukacyjną „Bądź z innej bajki”, która ma pomóc rodzicom w zrozumieniu cyberzagrożeń oraz zwiększyć ich zaangażowanie w wirtualne życie swoich pociech.

Według statystyk – co trzeci nastolatek doświadczył w sieci aktów cyberprzemocy. Jej najczęstsze formy to między innymi agresja słowna, upublicznianie kompromitujących, przerobionych materiałów, publikowanie obraźliwych komentarzy czy włamania na prywatne konta. Młodzi ludzie najczęściej stają się celem ataków za swoje poglądy, wygląd, upodobania, pochodzenie i ubiór.

Kampania „Bądź z innej bajki” wykorzystuje postacie – Czerwonego Kapturka, Śpiącą Królewnę, Królową Śniegu oraz Rybaka i Złotą Rybkę. „Nieco inne będą jednak ich przygody” – czytamy w komunikacie. Twórcy kampanii Stowarzyszenie Góry Kultury postawili przed bohaterami nowe wyzwania – będą musieli poradzić sobie z zagrożeniami, które wcale nie są bajkowe, a jak najbardziej realne i współczesne.


W ramach inicjatywy poruszone zostaną takie tematy jak hejt, grooming, patostreamy czy FOMO. Nie są to przypadkowe problemy. „To zagrożenia, z którymi coraz częściej spotykają się młodzi użytkownicy internetu” – czytamy na stronie ministerstwa.

Animacje zostaną uzupełnione o podcasty z wypowiedziami ekspertów, którzy doradzą rodzicom, jak rozmawiać z dziećmi na temat wybranych problemów, a także jak sobie z nimi skutecznie radzić. Do każdej opowieści przygotowany został też plakat z poradami, który będzie można wydrukować i powiesić w domu, szkole lub bibliotece.


„Mamy nadzieję, że nasza kampania dotrze do możliwie największej liczby osób, bo jak pokazują badania dorośli nadal nie są świadomi zagrożeń, które spotykają dzieci w internecie” – podkreślili twórcy inicjatywy.

Kampania powstała we współpracy resortu, Państwowego Instytutu Badawczego NASK oraz Stowarzyszenia Góry Kultury, które jest głównym pomysłodawcą inicjatywy.

Więcej informacji na temat kampanii edukacyjnej „Bądź z innej bajki” można odnaleźć na stronie internetowej projektu www.gov.pl/badz-z-innej-bajki.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze