Urząd Komunikacji Elektronicznej udostępnił Badanie konsumenckie 2021 – klienci instytucjonalni. Pokazuje ono wpływ pandemii na potrzeby telekomunikacyjne w firmach. 1/5 zauważyła większe potrzeby w tym zakresie. Najczęściej dotyczyło to połączeń głosowych i wiadomości SMS.
Prawie wszystkie firmy korzystają z telefonii komórkowej, a około 90 proc. posiada dostęp do internetu, zarówno mobilnego jak i stacjonarnego. Z telefonii stacjonarnej korzysta trochę ponad 20 proc. firm.
Powody, dla których firmy korzystają z telefonii stacjonarnej są bardzo różne. Najczęsciej wynika to z tego, że usługa taka była w pakiecie. Jednak wiele firm uznaje, że telefon stacjonarny ułatwia funkcjonowanie firmy czy nawet zeiksza wiarygodność firmy.
Najczęstszy średni koszt korzystania z telefonii komórkowej to 173,40 zł. Z przyczyn oczywistych najmniej płacą firmy zatrudniające od 1 do 9 osób – 159,1 zł. Najwięcej firmy, w których pracuje powyżej 250 osób. Tam rachunki sięgają 2052,6 zł.
68 proc. firm wybiera dostęp mobilny do internetu, 49 proc. – dostęp stacjonarny. Firmy nie są chętne do zmiany posiadanego dostępu do internetu w jedną czy drugą stronę w tym samym zakresie.
Średnie koszty internetu to w przypadku internetu stacjonarnego 90,4 zł, a internetu mobilnego – 81,9 zł.
Podobnie jak przy telefonii komórkowej najmniej płacą najmniejsi – 87 zł za internet stacjonarny, a 80 za mobilny.
Największe firmy zatrudniające powyżej 250 osób mają rachunki za internet stacjonarny w kwocie ponad 370 zł, a za internet mobilny 324 zł.
64 proc. firm korzystało z usług Over the Top (OTT). Ponad połowa z nich nie widzi ich wpywu na działanie firmy. Usługami, z których firmy korzystają najczęściej są Messanger Viber, Whatsapp.
W 67 proc. firm korzysta się z komunikatorów internetowych w telefonie. 60 proc. z nich twierdzi, ze to konkurencja dla tradycyjnych połączeń głosowych. Jednocześnie 62 proc. uznaje tradycyjne połączenia za bardziej funkcjonalne w porównaniu z aplikacjami.
W badaniu znalazły się także elementy dotyczące zasad bezpieczeństwa firm przy korzystaniu z usług telekomunikacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem internetu. Ponad 60 proc. firm korzysta z programów antywirusowych. Są one najczęstszą ochroną obok menagerów haseł.
Większośc firm nie korzysta z automatyzacji pracy i nie ma tego w planach.
25 proc. firm zna pojęcie BIG DATA. Im większa firma, tym poziom wiedzy na ten temat jest większy.
Ponad połowa firm zna pojęcia przetwarzania danych w chmurze, a co ósma widzi w nim korzyści. Co druga ma natomiast świadomość jakie zagrożenia płyną z ewentualnego wycieku danych przy awarii chmury.
W ostatnim roku z pracy zdalnej korzystało nadal 20 proc. firm. Większość jest zadowolona z usług telekomunikacyjnych świadczonych w tym okresie.
Raport do pobrania na stronie:https://www.uke.gov.pl/akt/badanie-konsumenckie-2021-klienci-instytucjonalni,411.html