TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Badanie konsumenckie 2021 – klienci indywidualni

Urząd Komunikacji Elektronicznej udostępnił wyniki badania konsumenckiego. Można z niego dowiedzieć się, w jaki sposób klienci indywidualni korzystają z oferty telekomunikacyjnej. Pośród danych znajdują się ponoszone przez nich koszty, oczekiwania i wymagania wobec ofert czy zadowolenie z usług.

Pandemia zwiększa zapotrzebowanie na usługi telekomunikacyjne. Tego zdania jest ponad 50 proc. ankietowanych osób w wieku od 15 do 24 lat. Przy zestawieniu wszystkich grup wiekowych zdanie to jest udziałem 25 proc. osób.

Najczęściej w ciągu roku korzystano z połączeń głosowych. Na nie wskazywało 50 proc. osób. 40 proc. badanych korzystało  komunikatorów internetowych. 30 proc. – z portali społecznościowych, 20 proc. oglądało filmy i telewizję. Tyle samo osób robiło zakupy przez internet i wysyłało wiadomości tekstowe.

Najmniej popularne były wiadomości MMS, słuchanie muzyki i radia czy granie w gry.

Badani ocenili pozytywnie usługi telekomunikacyjny w czasie pandemii.

80 proc. za dobrą uznało dostępność usług. 77 proc. pozytywnie wypowiedziało się o jakości połączeń i niezawodności usług. 67 proc. pozytywnie oceniło ceny.

77 proc. badanych korzystała w ciągu roku z internetu. 50 proc. z nich posiada dostęp stacjonarny. 75 proc. osób posiadających telefony komórkowe korzysta z internetu w telefonie. Najczęściej taki dostęp posiadają w ramach abonamentu.

Korzystając z internetu w telefonie głównie przeglądamy strony www, korzystamy z portali społecznościowych czy komunikatorów internetowych.

W internecie spędzamy coraz więcej czasu. Przed pandemią było to 3,1 h, a obecnie jest to 4,1 h. Ponad 22 proc. wykorzystuje połączenia internetowe do celów służbowych i zajmuje im to około półtorej godziny.

Najwięcej osób posiada prędkość internetu od 100 Mb/a do 1Gb/a – 39,3 proc. Na drugim miejscu znalazła się prędkość od 30 Mb/s do 100 Mb/s, którą deklaruje 21 proc. badanych.

Ponad połowa respondentów uznaje, że wyższa prędkość nie jest im potrzebna. 35,6 proc. osób wybiera taką prędkość, jaka jest korzystna z uwagi na cenę.

Kolejny rok pandemii to nadal praca zdalna. 10 proc. badanych nadal wykonuje pracę w tej formie. Najczęściej jest to od 10 do 20 dni w miesiącu. 94 proc. ocenia tę formę pracy pozytywnie.

Polki i Polacy znają pojęcie 5G. Tylko 26 proc. nie słyszało o tym wcześniej. Chociaż posiadający telefony komórkowe są zadowoleni z parametrów sieci, to prawie połowa badanych uznaje, że 5G będzie szybsze i lepsze od 4G.

Raport do pobrania na stronie:https://www.uke.gov.pl/akt/badanie-konsumenckie-2021-klienci-indywidualni,410.html

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze