TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Badanie konsumenckie 2021 – dzieci i rodzice

UKE opublikował badania konsumenckie za rok 2021 przeprowadzone wśród dzieci i rodziców. Pokazują one nie tylko codzienne korzystanie z usług telekomunikacyjnych, ale również kwestie związane z nauką zdalną.

46,8 proc dzieci rozpoczyna korzystanie z telefonu komórkowego w wieku 7-8 lat. Prawie wszystkie otrzymują od razu smartfona – 97,7 proc.

Przeważnie telefon wybierają sami rodzice. Tak na pytanie o to, kto wybiera telefon odpowiedziało 51,7 proc. dzieci oraz 50,5 proc. rodziców. Często też ten wybór dokonywany jest wspólnie. Tak powiedziało 36,5 proc. dzieci oraz 37,2 proc. rodziców.

Ponad połowa badanych przyznała, że instalacji aplikacji na telefonie dzieci dokonują samodzielnie. Tak odpowiedziało 57,8 proc rodziców oraz 57,4 proc. dzieci.

41 proc. rodziców przyznaje, że dzieci potrafią dokonywać zakupów przez aplikacje mobilne.

Rodzice też głównie decydują o tym, jaka oferta komórkowa będzie dotyczyła telefonu użytkowanego przez dziecko . Jest to udziałem 79,1 proc. z nich.

Na telefon dla dzieci rodzice wydają najczęściej od 21 do 30 zł . Taki przedział podano w 48,5 proc. przypadków.  25,6 proc. pytanych wydaje od 31 do 40 zł.

Podobnie jak w przypadku telefonu jest również z korzystaniem z internetu. Tutaj również przedział wiekowy, w którym do cyberinicjacji dochodzi to 7-8 lat. Tak odpowiada 36,2 proc. badanych. 27,6 proc. mówi, że dzieje się to już w wieku 5-6 lat.

W przypadku edukacji online większość dzieci korzysta z własnego komputera – 97,4 proc. Jedynie w 2,4 proc. przypadku jest to sprzęt wypożyczony przez szkołę lub gminę.

Edukacja zdalna odbywała się najczęściej przez Microsoft Teams. Tak odpowiedziało 75,5 proc. dzieci oraz 75 proc. rodziców. Na drugim miejscu znalazł się Zoom (17,2 proc. dzieci i 16,6 proc. rodziców).

Pojawiały się też odpowiedzi Facebook Messenger –około 3 proc i  Skype – poniżej 2 proc.

88,8 proc dzieci korzysta z internetu także poza lekcjami online.

Serwisem, z którego korzystają młodzi ludzi najczęściej, jest YouTube. Wskazywało go 65,6 proc dzieci oraz 67,7 proc. rodziców. Powyżej 40 proc. respondentów w obu kategoriach wskazywało też Facebooka, a powyżej 30 proc – TikToka.

62,3 proc rodziców deklaruje stosowanie kontroli rodzicielskiej przy korzystaniu przez dziecko z internetu. Prawie 91 proc. rodziców słyszało o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu.

Zagrożenia płynące z korzystania z internetu, których obawiają się rodzice, to uzależnienie, kontakt z nieznajomymi, kontakt z nieodpowiednimi treściami jak pornografia, przemoc i rasizm.

Rodzice i dzieci znają też pojęcia związane z korzystanie z sieci takie jak hejt, trolling, patostream, sexting i inne.

Raport w pełnej treści do pobrania na stronie:https://www.uke.gov.pl/akt/badanie-konsumenckie-2021-dzieci-rodzice-oraz-nauczyciele,412.html

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze