AR zyskuje na popularności także w Polsce

125

Technologia AR – rozszerzonej rzeczywistości jest coraz chętniej wykorzystywana przez różne firmy, także w Polce. Fortune Business Insights podał, że rynek AR do 2027 r. może osiągnąć wartość aż 65,22 mld dolarów.

W roku 2019 wartość rynku AR wyceniono na 2,82 mld dolarów. Widać zatem, że prognozowany wzrost jego wartości zakłada znaczące zmiany. Zdaniem analityków wynika to z rozwoju modelu pracy zdalnej. Oczywiście nie bez znaczenia jest szybki rozwój branży gier i wirtualnej rozrywki. Jednak dopiero zestawienie tych dwóch elementów powoduje, że AR tak szybko zyskuje na popularności, za czym idzie wzrost wydatków ponoszonych na ten segment technologii.

Przez zakazy w przemieszczeniu się, firmy musiały znaleźć inne rozwiązania pozwalające na kontynuowanie swojej działalności. Dlatego coraz szerzej wykorzystują technologię rozszerzonej rzeczywistości.

Czynnikiem, który wpływa na popularyzacją rozwiązań AR, są także nowe sposoby wykorzystywania technologii jak chociażby w ochronie zdrowia.  Zwraca na to uwagę Fortune Business Insights.

Także w Polsce powstają firmy, które specjalizują się w AR. Przykładem może  być spółka MedApp wykorzystująca mieszaną rzeczywistość w skomplikowanych zabiegach chirurgicznych i edukacji medycznej. Inny przykład to spółka  Holo4Labs, która wprowadza AR do laboratoriów.

– Mieszana rzeczywistość umożliwia holograficzną wizualizację danych medycznych oraz różnorodną interakcję lekarza z hologramami. To z kolei usprawnia procesy diagnostyczne, co zwłaszcza w przypadku trudnych i skomplikowanych zabiegów może wpływać na precyzję działania lekarza, bezpieczeństwo i skrócenie czasu operacji – mówiKrzysztof Mędrala, Prezes MedApp S.A.

Rozszerzona rzeczywistość to nie tylko gogle i skanery. To także samochodowe wyświetlacze head-up. Wyświetlają one dane dotyczące jazdy i nawigacji. Stanowią 15,3 proc. urządzeń AR na rynku. Z takiej technologii korzystają także urządzenia, które skanują stan zmęczenia kierowcy.

Marz Zuckerberg poinformował natomiast, że pracuje nad okularami, które pomogą ograniczyć dojazdy do biura i podróże służbowe. Będzie się to odbywało poprzez „cyfrową teleportację”.

Jeszcze jednym przykładem zastosowania rozszerzonej rzeczywistości jest firma Beyond.pl, dostawca usług data center i cloud computing. W firmie uzupełniono usługę Smart Hands o technologię AR Microsoft HoloLens. Pozwala to na zarządzanie infrastrukturą IT w czasie rzeczywistym i na odległość. W ten sposób klienci wyposażeni w okulary HoloLens widzi dokładnie swój sprzęt i może nim zarządzać z dowolnego miejsca. Pozwala to też na wydawanie poleceń pracownikom centrum danych polecenia czy konsultowanie decyzji z osobami, który biorą udział w spotkaniach niezależnie od  fizycznej lokalizacji.

Na ryku rozszerzonej rzeczywistości obecnie najwięksi gracze to Microsoft (HoloLens 2), Google (Google Glass), Apple (skanery LiDAR oraz oprogramowanie ARKiT), Vuzix (gogle Blade AR) oraz Qualcomm (procesory) i Magic Leap (gogle).

Źródło: di.com.pl

Czytaj także: