Apple zgodził się na wprowadzenia rosyjskiego oprogramowania w swoich urządzeniach. To ugięcie się przed wchodzącymi w Rosji od 1 kwietnia nowymi przepisami. Na razie użytkownik może nie wyrazić zgody na instalowanie takich aplikacji.
Źródło związane z Kremlem potwierdziło gazecie „Wiedomosti” porozumienie z Apple. Zgodnie z umową przy pierwszym włączeniu urządzenia Apple zakupionego w Rosji, użytkownik zobaczy listę aplikacji zatwierdzonych przez rosyjski rząd. Nadal będzie można odmówić takiej instalacji.
– Od 1 kwietnia za pośrednictwem ekranów do aktywacji nowych urządzeń, użytkownicy będą mieli do wyboru aplikacje rosyjskich deweloperów, które będą mogli wybrać do dalszej instalacji na swoim iPhonie lub iPadzie – powiedział przedstawiciel Apple podkreślając, że firma przestrzega praw krajów, w których prowadzi działalność.
Nowelizacja ustawy „O ochronie konsumentów” (tzw. Ustawa o obowiązkowej preinstalacji oprogramowania) została przyjęta w 2019 roku. Apple uzgodnił wdrażanie tych przepisów na swoich urządzeniach z kierownictwem ministerstwa cyfryzacji Rosji.
Od 1 kwietnia możliwe będzie instalowanie rosyjskiego oprogramowania na wszystkich smartfonach, tabletach, laptopach i komputerach stacjonarnych, a także telewizorach smart. Pośród rosyjskich aplikacji są przeglądarki, antywirusy, aplikacja usług państwowych czy aplikacja rosyjskiego systemu płatności Mir Pay. Obowiązkowa lista zatwierdzona przez rząd na początku tego roku obejmuje m.in. produkty Yandex, Mail.ru Group, Kaspersky Lab, Rostelecom oraz Channel One.
Liczba programów dostępnych na różnych urządzeniach różni się w zależności od ich typu.
Chociaż początkowo analitycy Apple ostrzegali, że zmuszanie firmy do przyjęcia nowych przepisów może spowodować opuszczenie przez nią rynku rosyjskiego, to finalnie dostosowali się do decyzji Kremla.
– Dla Apple Rosja to stosunkowo mały, ale stale rozwijający się rynek. Tutaj firma ma wielu lojalnych odbiorców, zarówno w zakresie produktów, jak i usług ekosystemowych – podkreśla Denis Kuskow, dyrektor generalny Telecom Daily.
W 2019 r. przychody Apple wyniosły 267,7 mld dol., z czego część osiągnięta w Rosji to ok. 2,9 mld dol. Okazało się, że Amerykanie nie są w stanie zrezygnować z tych pieniędzy i ulegli w negocjacjach. Obecnie porozumienie jest pewnym kompromisem. Chociaż urządzenia Apple oferują rosyjskie oprogramowanie, to użytkownik może się nie zdecydować na jego instalowanie. Pozostaje pytanie, czy Rosja po wygraniu tej bitwy, nie pokusi się o następną?
Źródło: Rzeczpospolita