W minionym tygodniu Komisja Europejska zajęła się kwestiami związanymi z DSA. 17 listopada 2025 r. publikowała pierwszy raport sporządzony na podstawie Art. 91 ust. 1 Aktu o usługach cyfrowych (DSA). Dzień później Europejska Rada ds. Usług Cyfrowych, we współpracy z Komisją Europejską, opublikowała pierwszy raport przygotowany na podstawie Art. 35 ust. 2 Aktu o usługach cyfrowych (DSA).
Pierwszy raport KE nawiązujący do DSA – VLOPs i VLOSEs
17 listopada 2025 r. Komisja Europejska opublikowała pierwszy raport sporządzony na podstawie Art. 91 ust. 1 Aktu o usługach cyfrowych (DSA). W dokumencie znalazła się ocena stosowania Art. 33 DSA. W tym proces wyznaczania bardzo dużych platform internetowych (VLOPs) i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych (VLOSEs), a także analiza współdziałania DSA z innymi aktami prawa Unii Europejskiej.
Zgodnie z raportem kryteria wyznaczania VLOPs i VLOSEs są prawidłowo stosowane, chociaż odbywa się to w dynamicznym środowisku cyfrowym. Jedną z wytycznych do wyznaczania wspomnianych podmiotów jest próg 45 mln przeciętnych miesięcznych aktywnych odbiorców w UE. Stosowanie przepisów skutecznie wychwytuje usługi mogące wywoływać systemowe ryzyka społeczne.
Jako pierwszy z serii raportów wymaganych przez DSA do 2027 r., dokument ten tworzy fundament pod przyszłe, pogłębione oceny wpływu regulacji. Będą one również dotyczyły rozwoju i wzrostu małych i średnich przedsiębiorstw w środowisku regulowanym przez DSA.
Interakcje DSA z innymi aktami prawnymi UE
Komisja oceniła interakcje między DSA a 54 aktami prawnymi Unii Europejskiej. Obejmują one:
– ochronę danych osobowych;
– bezpieczeństwo produktów;
– prawa konsumentów;
– własność intelektualną;
– zagadnienia dotyczące demokracji i wymiaru sprawiedliwości.
W zdecydowanej większości przypadków DSA uzupełnia istniejące regulacje oraz Stanowi zharmonizowaną podstawę dla przepisów sektorowych
Wskazano jednak obszary, w których nakładające się obowiązki lub rozbieżności proceduralne wymagają lepszej koordynacji dla zapewnienia spójności regulacyjnej i klarowności – tak dla obywateli, jak i przedsiębiorstw. Pośród wskazanych do doprecyzowania regulacji są te dotyczące systemów sztucznej inteligencji.
Pełną treść raportu można znaleźć pod linkiem:
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/report-application-article-33-regulation-eu-20222065-dsa-and-interaction-regulation-other-legal
Kolejny raport dotyczący DSA- ryzyka systemowe związane z VLOPs i VLOSEs
Kolejny raport KE przygotowany we współpracy z Radą ds. Usług Cyfrowych dotyczy ryzyk systemowych występujących w związku z DSA. Dotyczą one funkcjonowania bardzo dużych platform internetowych (VLOPs) i bardzo dużych wyszukiwarek (VLOSEs). Raport zawiera także zestaw skutecznych środków ograniczających takie ryzyka.
Zdefiniowane ryzyka to:
– rozpowszechnianie nielegalnych treści (np. materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci);
– rozpowszechnianie produktów niebezpiecznych lub podrobionych (np. kosmetyków, zabawek, urządzeń elektronicznych, materiałów wybuchowych czy substancji chemicznych):
– związane z ochroną małoletnich;
– zagrożenia dla dobrostanu psychicznego użytkowników;
– zwiększanie podatności na uzależniający charakter korzystania z mediów społecznościowych.
VLOPs i VLOSEs zgodnie z DSA są zobowiązane do regularnego i rzetelnego przeprowadzania ocen ryzyka wynikającego z funkcjonowania ich usług
Konieczne jest badanie działania algorytmów oraz wdrażanie proporcjonalnych i efektywnych środków zaradczych z poszanowaniem praw podstawowych.
Pośród środków, które ograniczają występowanie wymienionych ryzyk, wymieniono;
– programy ochrony praw własności intelektualnej na platformach handlowych służące ochronie konsumentów przed niebezpiecznymi podróbkami;
– wykorzystanie zautomatyzowanych narzędzi wykrywających sytuacje, w których np. emoji używane są jako kod służący ukrywaniu nielegalnych działań.
Pełna treść raportu oraz komunikat KE pod linkiem:
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/news/press-statement-european-board-digital-services-following-its-16th-meeting
Kolejne raporty pozwolą na budowanie coraz pełniejszego obrazu funkcjonowania unijnych regulacji cyfrowych, ich wpływu na rynek i społeczeństwo oraz obszarów wymagających ulepszeń.
Źródło: UKE
Czytaj także:


