TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

AI może dobrać ofertę, ale sprzedawać powinien człowiek

Najnowsze badania pokazują, że spersonalizowane rekomendacje zakupowe tworzone przez sztuczną inteligencję są postrzegane przez konsumentów jako największa zaleta tej technologii. Na drugim miejscu jest szybsze rozwiązywanie problemów, a na trzecim całodobowa dostępność wsparcia. Co ciekawe; chociaż konsumenci doceniają ofertę dobraną do ich potrzeb, to jednocześnie chcą, żeby została im ona sprzedana przez człowieka.

Wyniki te ujawniło badanie przeprowadzone przez firmę Cogito na grupie tysiąca amerykańskich konsumentów. Aż 77 proc. respondentów przyznało w nim, że woli rozmawiać z konsultantem wspieranym przez AI niż korzystać z chatbotów czy innych zautomatyzowanych i samoobsługowych rozwiązań. Co więcej, ponad połowa badanych (53 proc.) pozytywnie reaguje na spersonalizowane propozycje zakupowe, szczególnie gdy są one przedstawiane przez człowieka.

– Te wyniki potwierdzają to, co obserwujemy na co dzień w naszych contact center. Klienci oczekują trafnych, dopasowanych do ich potrzeb propozycji, ale chcą o nich rozmawiać z człowiekiem. AI świetnie sprawdza się jako wsparcie dla konsultanta, ale nie jako jego zamiennik – komentuje Krzysztof Lewiński, CEO Armatis Polska.

Szczególnie ciekawe wnioski płyną z analizy preferencji różnych grup wiekowych. Ponad 60 proc. millenialsów pozytywnie reaguje na spersonalizowane oferty przygotowane przez AI. Jednocześnie przedstawiciele młodszego pokolenia przywiązują ogromną wagę do ludzkiej empatii w kontaktach z markami. Aż 38 proc. z nich uważa brak takiej empatii za największą wadę w obsłudze klienta.

– To pokazuje, jak ważne jest znalezienie złotego środka. Z jednej strony mamy potężne możliwości AI w analizie danych i tworzeniu spersonalizowanych rekomendacji, a z drugiej niezastąpioną ludzką umiejętność budowania relacji i okazywania zrozumienia – mówi Krzysztof Lewiński.

To spostrzeżenie potwierdzają także odpowiedzi na pytania o generalny stosunek konsumentów do AI. Brak bezpośredniego kontaktu z człowiekiem został wskazany jako największa wada wykorzystania AI w różnych obszarach życia. Na kolejnych miejscach znalazły się jej brak empatii oraz obawy o utratę miejsc pracy z powodu AO.

Dodatkowo prawie 40 proc. badanych wyraziło opinie, że obsługa klienta oparta wyłącznie na AI (np. chatboty) jest gorsza niż tradycyjny kontakt z konsultantem. Niemal połowa respondentów (47 proc.) nie ma też nic przeciwko temu, by agent korzystał z AI do automatyzacji swoich zadań.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Marek Nowak
Marek Nowak
Redaktor naczelny ISPortal, wcześniej związany między innymi z miesięcznikiem Mobile Internet. Artykuły dotyczące nowych technologii publikował także w portalu Trojmiasto.pl. Po godzinach tworzy opowiadania science-fiction, które ukazały się w kilku już pismach literackich (Nowa Fantastyka, Epea, QFant).

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze