Umowy mogą skutkować sporem. Dotyczy to wszelkich umów, także takich z dostawcami telekomunikacyjnymi. Jednym ze sposobów dochodzenia roszczeń może być Alternative Dispute Resolution czyli ADR.
Postępowanie ADR jest jedną z metod pozasądowego rozwiązywania sporów. Jego celem jest polubowne rozwiązanie sporu między konsumentem, a dostawcą usług telekomunikacyjnych oraz nadawcą albo adresatem a operatorem pocztowym. Prowadzi do takiego zakończenia sprawy, który będzie satysfakcjonujący dla obu stron postępowania. Wymaga też zgody obu stron na taki tryb rozwiązania sporu.
Postępowania ADR prowadzi Prezes UKE. Może prowadzić je na wniosek lub z urzędu – w przypadku, gdy wymaga tego ochrona interesu konsumenta.
Wnioskować o ADR można w formie papierowej lub w formie elektronicznej.
W postępowaniu ADR stronom przedstawiana jest propozycja rozwiązania sporu. Oznacz to tryb koncyliacyjny. Prowadzi do rozwiązania polubownego i ugodowego.
Datą wszczęcia postępowania ADR jest dzień doręczenia Prezesowi UKE kompletnego wniosku ADR.
We wniosku oznaczone są strony sporu oraz wskazanie, że dotyczy on postępowania w sprawie przedstawienia stronom propozycji rozwiązania. Określone jest też żądanie strony wnoszącej wraz z uzasadnieniem. Dołączone do wniosku powinny być dokumenty potwierdzające element sporu.
Prezes UKE prowadząc postępowanie ADR przekazuje najpierw stronom potwierdzenie złożenia wniosku. Następnie informuje o roszczeniach, prawie wycofania się z postępowania na dowolnym etapie, możliwości aktywnego udziału w toku postępowania i możliwości uzyskania dostępu do stanowisk, dokumentów i dowodów wykorzystywanych w postępowaniu. Na każdym etapie można korzystać też z pomocy osób trzecich – np. prawników.
Wraz z otrzymaniem wniosku przedsiębiorca ma 14-dniowy termin na ustosunkowanie się do niego.
Po upływie tego okresu Prezes UKE przedstawia propozycję rozwiązania sporu wraz z wszelkimi aspektami prawnymi z tym powiązanymi.
Strony mogą jednak nie wyrazić zgody na przedstawioną propozycję lub się do niej nie zastosować. Udział w postępowaniu ADR nie wyklucza bowiem dochodzenia roszczeń na innej drodze. Jeśli któraś ze stron jest niezadowolona z proponowanego rozwiązania, można sprawę skierować na drogę sądową.
Na decyzję w tej sprawie strony mają 14 dni.
W przypadku braku decyzji, Prezes UKE kończy postępowanie i wysyła protokół z wynikami jego przeprowadzenia. Taki protokół, przedstawiany jest stronom w ciągu 90 dni.
Średni czas trwania postępowania w 2020 r. wyniósł 25 dni w przypadku postępowań ADR z zakresu usług telekomunikacyjnych i 37 dni w przypadku usług pocztowych.
Postępowanie ADR skraca czas rozwiązania sporu i jest bezpłatne dla stron postępowania.
W przypadku sporów dotyczących spraw o niskiej wartości, sądowe dochodzenie roszczeń jest nieopłacalne również z ekonomicznego punktu widzenia. Opłaty sądowe czy koszty obsługi prawnej mogą przekroczyć wartość samych roszczeń.
Dlatego w takim wypadkach lepiej złożyć wniosek o ADR.
Źródło: UKE