TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Data Act – co zmienia dla oferujących rozwiązania IoT i nie tylko?


12 września 2025 roku wchodzi w życie Data Act. To unijne rozporządzenie, które ma ułatwić dostęp, wymianę i ponowne wykorzystanie danych między firmami, instytucjami i obywatelami. Jednak wpłynie to głównie na firmy, które zajmują się rozwiązaniami z obszaru IoT (internetu rzeczy) oraz obszaru działań marketingowych.


Rozporządzenie Data Act –  w polskiej wersji językowej Akt o danych – zostało przyjęte przez Unię Europejską w 2023 roku.  Pozwala ono konsumentom oraz przedsiębiorstwom na uzyskanie dostępu do danych generowanych przez ich nowoczesne urządzenia jak smart-lodówki, maszyny przemysłowe czy smart pojazdy

 Nowe prawo pozwala firmom korzystającym z różnych systemów gromadzących i przetwarzających dane o ich klientach łatwiej przenieść się na inne narzędzie. To wyzwanie dla dostawców, ale też doskonała okazja do tego, aby jeszcze lepiej poznać potrzeby klientów i na bieżąco dostosowywać system do ich oczekiwań. Moim zdaniem nowych możliwości nie muszą obawiać się producenci, którzy stawiali do tej pory klientów w centrum swoich działań i dbali o ich zadowolenie – mówi Filip Zajdel,  Head of Customer Success w Sparta Loyalty.

Przepisu ułatwiają udostępnianie danych między firmami

Sprzyja to tworzeniu nowych usług i produktów.

Kolejną kwestią jest uroszczenie procesu proces zmiany dostawców usług chmurowych. Ograniczy to uzależnienie od jednego dostawcy usług cyfrowych (zjawisko vendor lock-in).


Data Act – kogo dotyczy?

Data Act dotyczy dwóch głównych kategorii podmiotów:
– firm oferujących produkty i usługi związane z IoT (internetem rzeczy);
– firm świadczących usługi przetwarzania danych.

W pierwszym  przypadku chodzi o producentów urządzeń i dostawców oprogramowania do IoT. Będą oni musieli wdrożyć mechanizmy umożliwiające użytkownikom eksportowanie danych związanych z korzystaniem z produktów IoT. Są to:
– dane osobowe;
– dane nieosobowe;
– metadane.

Użytkownicy będą mogli również wnioskować o udostępnienie tych danych firmom trzecim, a organy publiczne uzyskają dostęp do nich w wyjątkowych sytuacjach.


W praktyce nowe regulacje mają skutkować tym, że producenci urządzeń IoT będą je projektować i produkować tak, aby użytkownik miał bezpośredni, bezpieczny i łatwy dostęp do wszystkich danych, które takie urządzenie wytworzy. Po co? Choćby po to, by mieć możliwość przekazania przez właściciela pojazdu informacji zebranych w trakcie jazdy kierowcy do ubezpieczyciela w celu oszacowania odpowiednio niskiej składki ubezpieczeniowej. Oczywiście zakładając jazdę zgodną z przepisami – wyjaśnia Maciej Bednarek, radca prawny w Kancelarii Adwokackiej Pałucki & Szkutnik.

Drugi przypadek dotyczący firm świadczących usługi przetwarzania danych związany jest z dostawcami systemów lojalnościowych i innych narzędzi wykorzystywanych w działaniach marketingowych. Szczególnie w modelu SaaS (Software as a Service).

Rozporządzenie definiuje usługi przetwarzania danych bardzo szeroko. Obejmuje ono:
– IaaS (Infrastructure as a Service);
– PaaS (Platform as a Service);
–  SaaS.

Każdy podmiot hostujący dane i świadczący usługi przetwarzania danych podlega regulacjom Data Act

Wpływ Data Act na działania marketingowe

Stosowanie Data Act wpłynie bezpośrednio na zarządzanie danymi klientów przez firmy. Przede wszystkim chodzi o przenoszenie danych i większą swobodę w wyborze dostawcy usług.

Wprowadzone przez Data Act zmiany:
– łatwiejsza zmiana dostawcy – gwarancja prawa do swobodnej zmiany dostawcy usług przetwarzania danych;
– dostęp do własnych danych – zapewnienie firmom dostępu do wszystkich danych generowanych w ramach na przykład programu lojalnościowego w formacie nadającym się do odczytu maszynowego;
– większa kontrola – wzmocnienie pozycji firm w relacji z dostawcami, większa kontrola nad własnymi danymi i możliwość ich wykorzystania u innych dostawców.

Wpływ Data Act na dostawców technologii

Dostosować swoje działania do wymogów Data Act będą musieli chociażby dostawcy świadczący usługi hostingowe (SaaS).

Obowiązki dostawców usług hostingowych zgodnie z Data Act:
– wprowadzenie zmian w umowach – w umowach z klientami należy doprecyzować warunki zmiany dostawcy, przenoszenia danych i zakończenia świadczenia usług, umowy muszą umożliwiać klientom zmianę dostawcy lub przeniesienie aktywów cyfrowych do lokalnej infrastruktury ICT;
– informowanie klientów o procedurach – dotyczy to procedur zmiany dostawcy i przenoszenia usług, w tym o dostępnych metodach, formatach oraz ograniczeniach technicznych;
– zapewnienie technicznych możliwości udostępniania danych – umożliwienie łatwego i bezpiecznego eksportu danych osobowych/nieosobowych w formacie nadającym się do odczytu maszynowego oraz przeniesienia ich do innego usługodawcy.

Dostawcy muszą zweryfikować i zapewnić techniczne możliwości udostępnienia danych osobowych/nieosobowych przetwarzanych w systemie innemu usługodawcy tak, aby klienci, zmieniając dostawcę usług, mogli mieć zapewnioną ciągłość świadczenia usług. Są również zobowiązani do nieodpłatnego udostępnienia otwartych interfejsów w równym zakresie wszystkim swoim klientom i zainteresowanym docelowym dostawcom usług przetwarzania danych – zauważa Maciej Bednarek.


Data Act – musisz działać już teraz

W związku z tym, że Data Act już jest, konieczne jest dostosowanie wszystkich działań do obowiązujących przepisów. Dla firm tworzących systemy i udostępniających je w modelu SaaS priorytetem jest zweryfikowanie obecnych możliwości technicznych w zakresie eksportu i przenoszenia danych. Konieczne są zmiany w umowach z klientami oraz zapewnienie pełnej transparentności w zakresie procedur zmiany dostawcy.

Natomiast firmy korzystające z narzędzi SaaS wspierających sprzedaż i marketing powinny zainteresować się, czy ich dostawcy działają zgodnie z przepisami Data Act. Ich odpowiedzialnością jest upewnienie się, że systemy, z którymi pracują na co dzień, są zgodne z nowymi wymogami.

Źródło: materiały prasowe

Czytaj także:

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze