Prezes UKE monitoruje sytuację na rynku telekomunikacyjnym i dokonuje analiz w zakresie podejrzenia naruszenia przepisów. Wcześniej dotyczyło to prawa telekomunikacyjnego, ale od wejścia w życie prawa komunikacji elektronicznej wiąże się z przepisami tej właśnie ustawy. Urząd kontroluje również zgodność działań z przepisami i aktami wykonawczymi wydawanymi na podstawie PKE. W ciągu roku Prezes UKE przeprowadził 107 takich kontroli, a niektóre zakończyły się nałożeniem sporych kar pieniężnych.
W 2024 r. Prezes UKE przeprowadził 107 kontroli w przedsiębiorstwach z branży telekomunikacyjnej. Pośród nich znalazły się zarówno kontrole planowe, jak i doraźne, a niektóre dotyczyły wykonania wcześniejszych zaleceń pokontrolnych.
Kontrole Prezesa UKE
Pośród 107 kontroli przeprowadzonych przez Prezesa UKE w 2024 r. 96 były to kontrole planowe. 11 stanowiło kontrole o charakterze doraźnym. 23 dotyczyły sprawdzenia wykonania wydanych wcześniej przez Prezesa UKE zaleceń pokontrolnych.
Kontrole przeprowadzane były w następujących obszarach:
– indywidualna działalność przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w szczególności w aspekcie technicznym, gospodarki numeracją i częstotliwościami – takich kontroli Prezes UKE w 2024 r. odbył pięć;
– realizacja uprawnień abonenckich/kontroli zagadnień detalicznych – 73 kontrole;
– realizacja obowiązków w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych – 12 kontroli;
– realizacja wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych – 17 kontroli.
Szczególne znacznie miały postępowania kontrolne przeprowadzone przez Prezesa UKE wobec sześciu przedsiębiorców telekomunikacyjnych i dotyczące przestrzegania przepisów rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób z niepełnosprawnością. Sześciu operatorów, u których przeprowadzono kontrole, to:
– Vectra;
– GVT sp. z o.o.;
– Euronet Norbert Saniewski sp. j.;
– Telewizja Kablowa Hajnówka Kiędyś, Kiryluk sp. j.;
– Multi-Net Infrastruktura sp. z o.o.;
-PROMAX Zofia Fórmanek-Okrój, Wiesław Okrój sp. j.
Czynności kontrolne przeprowadzono łącznie w 16 biurach obsługi klienta. Prezes UKE przeprowadził bezpośrednie kontrole w wytypowanych salonach przedsiębiorców telekomunikacyjnych, poddając ocenie dostępność architektoniczną biur obsługi klienta oraz zakres i jakość świadczonych przez przedsiębiorców udogodnień.
Sześciu przedsiębiorców telekomunikacyjnych doświadczyło kontroli Prezesa UKE w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych i rozpatrywania reklamacji usług telekomunikacyjnych, w szczególności przepisów rozporządzenia w sprawie reklamacji usługi telekomunikacyjnej. Kontrolami objęte były:
– Netia;
– OPL;
-Polkomtel;
– P4;
– T-Mobile;
– Vectra.
Dodatkowa Netia przeszła kontrolę w zakresie przestrzegania Prawa telekomunikacyjnego (przed wejście PKE w życie) oraz Rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telekomunikacyjnych.
Natomiast OPL Prezes UKE kontrolował pod kątem przestrzegania przepisów dotyczących tajemnicy telekomunikacyjnej.
Zalecenia pokontrolne Prezesa UKE
Po przeprowadzonych w 2024 r. kontrolach Prezes UKE wydał w sumie 49 zaleceń pokontrolnych. Dotyczyły poszczególnych stwierdzonych nieprawidłowości, czyli:
– uprawnień abonenckich/zagadnień detalicznych – 39 zaleceń;
– obowiązków w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych – pięć zaleceń;
– indywidualnej działalności przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w szczególności w aspekcie technicznym, gospodarki numeracją i częstotliwościami – dwa zalecenia;
– udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami – dwa zalecenia;
-obowiązków dot. relacji międzyoperatorskich/kontroli interconnectowych/kontroli zagadnień hurtowych – jedno zalecenie.
23 przedsiębiorców telekomunikacyjnych wykonało zalecenia pokontrolne w terminie wskazanym przez Prezesa UKE. W jednym przypadku operator poinformował o realizacji zaleceń, jednak weryfikacja stanu zostanie przeprowadzona w ramach działań Prezesa UKE w 2025 r.
W pięciu przypadkach przedsiębiorcy nie poinformowali o wykonaniu zaleceń pokontrolnych. Dlatego UKE podjęło decyzję o przeprowadzeniu postępowania kontrolnego w celu zweryfikowania wykonania zaleceń.
W niektórych przypadkach zalecenia pokontrolne realizowane miały zostać w dwóch czy trzech terminach. Przeważnie upłynął na razie jedynie pierwszy termin realizacji części zaleceń, dlatego dalsza weryfikacja działań operatora odbędzie się po upłynięciu wszystkich terminów.
Jeden przypadek, w którym przedsiębiorca nie wykonał zaleceń pokontrolnych w terminie, zakończył się skierowaniem przez Prezesa UKE sprawy do organów ścigania. Zostało wysłane zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia wykroczenia polegającego na naruszeniu art. 10 ustawy Pt.
W 2025 r. Prezes UKE planuje przeprowadzenie 90 kontroli z zakresu komunikacji elektronicznej w trybie kontroli planowych. Kontrole te planowane są przede wszystkim w aspektach oceny działalności przedsiębiorców telekomunikacyjnych w obszarach takich jak miało to miejsce w minionym roku. W sumie zaplanowanych jest prawie 100 kontroli, a do tego dojdą kontrole doraźne.
Nowe obowiązki
W 2024 roku weszły w życie zmienione przepisy Megaustawy przewidujące obowiązek przekazywania informacji o posiadanej infrastrukturze telekomunikacyjnej (m.in. z wykorzystaniem nowego systemu teleinformatycznego). Prezes UKE prowadził 35 postępowań administracyjnych w tym zakresie.
Ponadto 10 listopada 2024 r. weszła w życie większość przepisów PKE. Jednak tak krótki czas obowiązujących nowych przepisów sprawił, że w 2024 r. nie były przeprowadzane kontrole w zakresie niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków sprawozdawczych wynikających ze zmienionych przepisów.
W 2025 r. Prezes UKE planuje wszczynanie i prowadzenie postępowań w przedmiocie niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków sprawozdawczych przewidzianych w Megaustawie i ustawie PKE za lata ubiegłe.
Kary pieniężne
Do najważniejszych postępowań Prezesa UKE zakończonych w 2024 r. zaliczyć należy sprawy w przedmiocie nałożenia kar pieniężnych.

W niektórych z tych postępowań pojawiło się więcej niż jedno naruszenie, co powodowało więcej niż jedno rozstrzygnięcie. Jednak dane dotyczą liczby postępowań oraz wskazują zastosowane rozstrzygnięcie o największej wadze.
Firma OPL otrzymała dwie kary za udzielenie nieprawdziwych informacji Prezesowi UKE wymaganych zgodnie z art. 29 ust. 2 Megaustawy dotyczących posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej w zakresie parametrów tej infrastruktury oraz jej lokalizacji. Za nieudzielenie informacji na dzień 31 grudnia 2019 r. kara wyniosła 2 mln zł. Taka sama kara została na OPL nałożona za nieudzielenie informacji dotyczącej stanu na dzień 31 grudnia 2020 r.
Polkomtel otrzymał karę za niewypełnienie obowiązku uzyskania uprzedniej zgody abonentów lub użytkowników końcowych na używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego. W okresie od 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 kwietnia 2021 r. bez uzyskania koniecznej zgody nawiązał w celach marketingowych 2 194 113 połączeń telefonicznych, wysłał 15 677 739 wiadomości SMS oraz 1 021 256 wiadomości poczty elektronicznej e-mail. Kara, jaką za te działania nałożył na firmę Prezes UKE wyniosła 2 850 000 zł.
UNI-NET sp. z o.o. otrzymał karę w wysokości 13 500 zł za wykorzystywanie zasobów częstotliwości, w okresie od 20 czerwca 2018 r. do 7 kwietnia 2020 r., bez posiadania do tego uprawnień.
Źródło: Sprawozdanie z działalności Prezesa UKE za 2024 rok
Czytaj także: