Rozmawiamy z Maciejem Róźańskim, prezesem zarządu w firmie Systemia. Lokalny operator z Poznania wykazał się niezwykłą wrażliwością społeczną i otrzymał tytuł TeleOdpowiedzialnego Roku 2023 za liczne przedsięwzięcia związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Zgłoszenia do kolejnej edycji konkursu można przesyłać do 28 lutego br.
Żyjemy w czasach, gdy ludzkie gesty czynienia dobra są na wagę złota. Jak pomagacie waszym lokalnym społecznościom?
W pierwszej kolejności każdemu, kto do nas przychodzi, oferujemy to, co najcenniejsze, czyli czas. Jedni chcą porozmawiać o indywidualnym planie regulowania opłat, inni mają pomysł na niestandardową konfigurację usługi, kolejni szukają rozwiązania kłopotu z komputerem, drukarką, telewizorem, czy siecią domową. Zwykle po szczerej rozmowie przechodzimy do działania i pomagamy.
Dlaczego warto pomagać?
Dlatego, że znamy się na rzeczy. Nasi technicy poświęcili sporo czasu na zdobycie wiedzy, dzięki której diagnostyka i naprawa to pestka, dzięki temu stać nas, na nieodpłatne wsparcie, udzielane tym, którzy go potrzebują, obojętnie, czy są naszymi klientami, czy tylko mieszkają w pobliżu naszego światłowodu. Każdy użytkownik internetu, któremu pomogliśmy, wyraża wdzięczność na swój sposób, zwykle przekłada się ona na najzdrowszą promocję marki, czasem skutkuje migracją klientów, którzy chcą być częścią tego czegoś lokalnego, co udaje nam się razem zbudować.
Z jakiego projektu jest pan szczególnie dumny?
Z każdego naszego projektu jesteśmy dumni. Każdy projekt czyni nas wyjątkowymi i jesteśmy tego świadomi. Wszystkie akcje, które prowadzimy, polegają na wspieraniu potrzebujących. Zarówno w zakresie ulg dla tych, którym ciężko jest pod względem finansowym, jak i wspierając wiedzą oraz doświadczeniem branżowym tych, którzy nie wiedzą do kogo się zwrócić, bo ich kłopot nie mieści się w widełkach obsługi przez obecnego operatora. Wyjątkowość to fundament skutecznego wizerunku marki.
Dlaczego społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) jest tak ważna?
Myślę, że świat byłby lepszy, gdyby większość firm przeznaczyła swoje budżety reklamowe na działania CSR, zamiast produkować tony śmieci i zajmować na wyścigi czas antenowy, co nie jest niczym innym jak kradzieżą uwagi i czasu, by na siłę przyciągnąć do siebie konsumentów. Rolą państwa w takim świecie byłoby wspieranie i promowanie takich działań oraz ułatwianie firmom, które idą lepszą drogą, prowadzenie działalności, np. przez upraszczanie procedur lub stosowania ulg w opodatkowaniu. To zupełnie nowy poziom świadomości biznesowej, nie wiem, czy wszyscy jesteśmy już na niego gotowi. W każdym razie warto być pierwszym, warto próbować.
Jakie przykłady działań CSR łatwo mogą powielić inni operatorzy?
Ne pewno wszystkie związane z bezpłatnym wsparciem wiedzą, dla tych, którzy tego potrzebują w takiej formie. Operatorzy dysponują doświadczeniem i umiejętnościami, wystarczy tylko odrobina dobrej woli.
Jakie rady dałaby Systemia operatorom, którzy chcieliby zacząć pomagać?
Nie bać się, że będzie nadmiar zgłoszeń z prośbami o pomoc, że korzystać będą tylko oszuści i wyłudzacze, że to, co dane za darmo nie będzie docenione. Z mojego doświadczenia wynika, że w większości przypadków ludzie doceniają już sam fakt, że mogą porozmawiać poza szablonowo z operatorem, a za skuteczne wsparcie zwykle sami chcą płacić, taka jest natura człowieka, że chce wyrażać wdzięczność, czasem nawet nadmiarowo. Natomiast ci, których nie stać, odwdzięczają się zwykle w inny sposób, często nie bez wpływu na publiczny wizerunek naszej marki, którego prawidłowe kształtowanie jest niezwykle istotne i kosztowne.
Jakie było najtrudniejsze wyzwanie w podjętych działaniach CSR?
Promocja samych działań często bywa wyzwaniem. Ludzie już nie wierzą w to, co odczytują z wszechobecnych reklam. Paradoksalnie uciekając od reklamowania usług, wracamy do reklamowania darmowego wsparcia, przynajmniej na początku każdej akcji, taka promocja również bywa wyzwaniem. Na szczęście, gdy pomysł chwyci, o wiele łatwiej się rozprzestrzenia, większość chce być piewcą dobrych nowin.
Jak takie działania wpłynęły na wizerunek firmy?
Działania CSR w przypadku mniejszego operatora ugruntowują jego pozycje na lokalnym rynku. Lokalna społeczność czuje się wyróżniona, że ktoś o nią dba. W naszym przypadku wzrosła rozpoznawalność marki i chęć przyznawania się do niej przez obecnych klientów. Chętniej polecają i piszą o nas w social mediach. Klienci są również wierniejsi.
Czy Systemia współpracowała z innymi organizacjami, firmami lub społecznościami przy realizacji inicjatyw?
Współpracowaliśmy z założycielem akcji: „Wyskakuj z laptopa” aktywnie wspierając dystrybucję i odbiór sprzętu oraz udostępniając miejsce do jego działań operacyjnych, oraz promując samą akcję. Współpracujemy również z Fundacją Lokalni, wspieramy jej działania finansowo i bierzemy udział w akcjach promocyjnych. Wierzymy, że działania CSR szczególnie nabierają sensu w grupie operatorów, gdzie zyskują na pomysłowości i sile.
Jakie plany na przyszłe działania?
Planujemy zintensyfikować działania promocyjne w zakresie CSR, z coraz większą uwagą wsłuchując się w potrzeby mieszkańców. Szczegółów na razie nie zdradzę.
Inicjatywa spośród wszystkich, z jakimi mieliście styczność, wydaje się Panu najlepsza?
Uważam oczywiście, że najlepsze pomysły mają lokalni operatorzy, choć nie zawsze są na tyle odważni, by je wdrażać. Najlepsze inicjatywy powinny być uczciwe wobec klientów i leżeć w możliwościach operatorów oraz być uniwersalne, czyli dawać się powielać w różnych regionach kraju, tak, by wspólne działania CSR zbliżały lokalnych operatorów i budowały jeden wspólny wizerunek lokalnego operatora.
Jak działania CSR wpływają na pracowników firmy?
Dla mnie było dużym zaskoczeniem, że mniejsza firma może skutecznie konkurować na tym polu z operatorami ogólnopolskimi. Teraz już wiem, że nie liczy się ilość przeznaczonych środków, a zapał, uczciwość i przede wszystkim dobry pomysł. Pracownicy bardzo dobrze patrzą na takie działania, chcą się identyfikować z dobrymi działaniami.
Pojawił się pan w filmie promocyjnym Lokalnych, ale to zapewne dopiero początek?
Film to pierwszy krok do edukowania społeczeństwa o tym, jak ważna jest lokalność. Mam nadzieję, że za filmem pójdą kolejne konkretne działania, współtworzeniem, których zajmą się również inni operatorzy. Wystarczy, że każdy dołoży koncepcyjną cegiełkę, a wspólnie zmienimy architekturę naszego podejścia do marketingu. To z kolei niechybnie przełoży się, na zrozumienie społeczeństwa czym jest lokalność i dlaczego ważne jest byśmy wszyscy byli lokalni.
—
W tej edycji konkursu zmieniony został formularz aplikacyjny, dzięki temu składanie aplikacji będzie jeszcze łatwiejsze. Czekamy na wasze zgłoszenia: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfxWixDgQxW3rjZip9L9dWzbH6toz8urJNHB1UCI7yjJ3X4eA/viewform
Więcej informacji o konkursie oraz poprzednie edycje: misot.pl/teleodpowiedzialni
Zobacz spot promujący lokalnych operatorów, na końcu którego możemy umieścić logo twojej firmy: https://www.youtube.com/watch?v=JQdx78eX4q4, zgłoszenia za pośrednictwem maila na adres: biuro@lokalni.org.pl
Zobacz też: