TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Kompetencje cyfrowe – co wymaga poprawy?

W Gliwicach na Digital Skills Summit rozmawiano o tym, jak wyglądają obecnie w naszym kraju kompetencje cyfrowe społeczeństwa. Zastanawiano się nad kierunkami edukacji cyfrowej i nad tym, jak nauka i biznes mogą współpracować w tej kwestii.

29 listopada odbyła się w Gliwicach pierwsza edycja Digital Skills Summit. To konferencja zorganizowana przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z NASK i Politechniką Śląską. Jest ona okazją do nawiązania współpracy między rządek, biznesem i nauką dla lepszej edukacji cyfrowej i podnoszenia kompetencji cyfrowych w Polsce.

– Kompetencje cyfrowe to zarówno przyszłość, jak i wyzwanie, które wymaga naszej wspólnej odpowiedzialności. Są przyszłością, ponieważ w ramach rządowych programów ich rozwój jest priorytetem – chcemy, aby rosły dynamicznie i obejmowały coraz większą część społeczeństwa. Szczególnie istotne jest podnoszenie poziomu kompetencji wśród najstarszych grup wiekowych, gdzie obecnie jedynie 17% osób posiada podstawowe umiejętności cyfrowe. Aby jednak całe społeczeństwo mogło wznieść się na wyższy poziom cyfrowej świadomości, potrzebne są skoordynowane działania i jasna wizja rozwoju – powiedział w trakcie  Digital Skills Summit Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji.

Tematy na konferencji omawiano w trzech panelach:
– Transformacja cyfrowa rynku pracy;
– Nowe technologie a gospodarka i rynek pracy;
– Cyfrowy rynek pracy i rozwój pracownika 4.0.

Nauka i biznes wspólnie dla podnoszenia kompetencji cyfrowych

Dla lepszej edukacji cyfrowej konieczna jest współpraca nauki i biznesu. Na konferencji zaprezentowano sposoby na jej wykorzystanie, wyniki najnowszych badań oraz praktyczne projekty w tym zakresie. Taka współpraca umożliwi przygotowanie liderów do roli w cyfrowej gospodarce oraz wdrażanie zmian związanych z automatyzacją i robotyzacją.

–  Ważne jest, aby między państwem a biznesem zbudować wzajemne zaufanie. Tylko współpracując, będziemy w stanie osiągnąć synergię, a nasze kompetencje i zaangażowanie będą miały prawdziwą wartość. Wspólne działania pozwolą skutecznie stawić czoła wyzwaniom cyfrowej transformacji – przekonywał Paweł Olszewski, wiceminister cyfryzacji.

Trzeba stawiać na edukację cyfrową

Priorytetem musi stać się edukacja cyfrowa – to podkreślali wszyscy paneliści. Dotyczy to nie tylko szkół i młodzieży, ale też osób dorosłych. Konieczne jest budowanie kompetencji miękkich w pracy z nowymi technologiami.

Digital Skills Summit 2024 pokazał, że kompetencje cyfrowe to przyszłość i teraźniejszość polskiej gospodarki.

Źródło: gov.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze