TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Po decyzji UOKiK Play oddaje pieniądze klientom. Jak je odzyskać?

Po sierpniowej decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącej UPC Polska i programu „Więcej korzyści dla Ciebie”, Play rozpoczął oddawanie pieniędzy. Obie firmy się połączyły i teraz to Play odpowiada za wyprostowanie sytuacji po uruchomieniu dodatkowych, płatnych usług klientom bez ich wyraźnej zgody.

UPC Polska ponad dwa lata temu przejęta została przez operatora Play. Teraz to on odpowiada za decyzje podejmowane także w przeszłości. Firma uruchamiała klientom dodatkowe usługi w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie”. Klienci otrzymywali więcej kanałów telewizyjnych i wyższą prędkość internetu. Jednak wiązało się to z dodatkowymi opłatami w wysokości 4 lub 8 zł miesięcznie.

W trakcie badania sprawy UOKiK ustalił, że usługi aktywowano bez pytania o zgodę.

– Konsumenci nie wnioskowali o podwyższenie abonamentu, nie zamawiali nowych produktów i na żadnym etapie nie wyrażali dobrowolnie zgody na związanie się nowym kontraktem z UPC. Dlatego zmiany wprowadzone przez operatora nie powinny mieć miejsca – podkreślił Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Zgodnie z decyzją Urzędu operator nie może pobierać dalej dodatkowych opłat, ale również ma zwrócić pobrane nieprawidłowo dotychczas. Abonenci mogą liczyć na maksymalnie 72 zł za dziewięć miesięcy.

Play przyznaje rację UOKiK

Na swojej stronie Play zamieścił specjalny komunikat w tej sprawie zatytułowany „Decyzja Prezesa UOKIK nr RBG-3/2024 w sprawie podwyżek abonamentu w ramach programu Więcej korzyści dla Ciebie UPC Polska”. Klienci, których sprawa dotyczy, otrzymują także odpowiednie pismo droga mailową lub tradycyjną pocztą. Firma przyznaje się tam do popełnienia błędu przez wprowadzenie jednostronnie podwyżek.

Prezes UOKiK w swojej decyzji uznał za uprawdopodobnione, że żądanie od konsumentów zapłaty abonamentu w jednostronnie podwyższonej wysokości i zwiększenie im liczby dostępnych kanałów telewizyjnych (w tym kanałów premium) i/lub maksymalnej prędkości danych, w sytuacji w której konsumenci objęci wzrostem opłaty tych produktów (świadczeń) nie zamawiali, może naruszać art. 9 pkt 6 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i art. 5 ust. 1 i 2 ustawy o prawach konsumenta oraz godzić w zbiorowe interesy konsumentów – zamieściła w informacji operator.

Chętni mogą nadal korzystać z większych pakietów

Konsumentom nadal korzystającym na dzień realizacji zobowiązania z usługi dostępu do internetu stacjonarnego lub telewizji kablowej w systemie abonamentowym na podstawie taryfy, która była objęta podwyżką na podstawie § 7 ust. 7 OWU w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie”, przysługuje możliwość wyrażenia woli pozostawienia obecnych parametrów usług wraz z ich ceną w terminie miesiąca od otrzymania wiadomości SMS, powiadomienia w Moje usługi lub e-mail albo w terminie 45 dni od daty nadania listu – pisze operator.

Jeśli konsumenci nie wyrażą takie zgody na wskazanych zasadach, wrócą do poprzednich parametrów usług. Oznacza to również obniżenie abonamentu do kwoty, która była obowiązująca przed wprowadzonymi przez UPC Polska zmianami.

Play zamieścił również formularz, przez który klienci mogą wyrazić zgodę na pozostawienie obecnych warunków.

Jak można odzyskać pieniądze?

Ci, którzy nie chcą i nie chcieli dodatkowych usług i opłat z nimi związanych, mogą liczyć na obniżkę cen czy zwrot pieniędzy.

Od konsumentów nadal korzystających na dzień realizacji zobowiązania z usługi dostępu do internetu stacjonarnego lub telewizji kablowej w systemie abonamentowym na podstawie taryfy, która była objęta podwyżką na podstawie 7 ust. 7 OWU w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie”, w przypadku gdy nie wyrażą zgody na pozostanie na obecnych warunkach umowy Spółka zaprzestanie pobierania abonamentu w części, jaka wynikała z jego podwyższenia na podstawie 7 ust. 7 OWU przywracając poprzednie parametry usług – pisze Play.

Klienci ci będą mogli również zawrzeć jedną umowę na czas nieokreślony na usługę internetu mobilnego z limitem pełnej prędkości wynoszącym 150 GB miesięcznie. Abonament będzie wynosił 0 zł przez pierwszy niepełny okres rozliczeniowy. Dla konsumentów, którzy wyrażą zgodę na pozostanie na obecnych warunkach umowy promocyjny abonament będzie obowiązywał przez 12 pełnych okresów rozliczeniowych  , a dla tych, którzy takiej zgody nie wyrażają – 6 pełnych okresów rozliczeniowych.

Konsumentom, którzy zapłacili podwyższony abonament w ramach Programu „Więcej korzyści dla Ciebie”, na podstawie § 7 ust. 7 OWU, przysługuje rekompensata w wysokości zapłaconego abonamentu w części wynikającej z tego podwyższenia za nie więcej niż dziewięć okresów rozliczeniowych. Konsumenci, których reklamacje dotyczące zwrócenia zapłaconego abonamentu w podwyższonej wysokości na podstawie § 7 ust. 7 OWU, w ramach Programu „Więcej korzyści dla Ciebie”, zostały rozpatrzone negatywnie lub częściowo negatywnie, otrzymają zwrot zapłaconego abonamentu w części wynikającej z tego podwyższenia, zgodnie z żądaniem zawartym w reklamacji –  wyjaśnia Play.

W jaki sposób zostaną zwrócone pieniądze?

Uprawnieni do zwrotu środków abonenci, którzy na dzień uprawomocnienia decyzji korzystają z usługi dostępu do internetu stacjonarnego lub telewizji kablowej w systemie abonamentowym na podstawie oferty UPC, otrzymają zwrot środków na konto abonenckie lub na rachunek bankowy, jeśli wyrażą taką wolę – wyjaśnia Play.

Do tych osób operator wyśle SMS-y, powiadomienia w  Moje usługi czy też e-maile, a nawet listy. W ten sposób będą informowane o przysługującym im zwrocie. Dotyczy to osób z internetem mobilnym.

Pozostali konsumenci, którzy na dzień uprawomocnienia się decyzji nie korzystają z usługi dostępu do internetu stacjonarnego lub telewizji kablowej w systemie abonamentowym na podstawie oferty UPC, otrzymają zwrot środków poprzez uznanie konta abonenckiego lub na rachunek bankowy wskazany przez nich we wniosku w odpowiedzi na informację o ww. zwrocie. Osoby te otrzymają informacje w formie SMS, e-maila albo listu – zapewnia operator.

Źródło: Wirtualne Media

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze