Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował „Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2023 roku”. Wartość rynku w minionym roku wzrosła o 6 proc. w stosunku do roku 2022 r. Wyniosła 43,1 mld zł. Najczęściej użytkowaną usługą telefoniczną była usługa telefonii mobilnej. 77,5 proc. osób wybierało pakiety double play.
Raport odpowiada na wiele pytań
„Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2023 roku” stara się odpowiedzieć na wiele pytań dotyczących sytuacji w miniony roku. Są to pytania takie jak:
– Jak kształtowały się przychody z usług telekomunikacyjnych w przypadku całego rynku i poszczególnych jego segmentów?
– Jaki odsetek gospodarstw domowych korzystał z usług dostępu do internetu oraz jakie technologie i jakie przepływności łączy były najczęściej używane?
– Ilu klientów korzystało z usług telefonii mobilnej?
– Które usługi najczęściej świadczono w ramach pakietów?
– Jak zakończyła się realizacja POPC?
Wartość rynku telekomunikacyjnego i najpopularniejsze usługi
W 2023 r. wartość rynku telekomunikacyjnego wzrosła o 6 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Wyniosła ona 43,1 mld zł.
Na inwestycje telekomunikacyjne wydano 11,1 mld zł. To o 1,1 proc. mniej niż rok wcześniej.
Najczęściej korzystano z telefonii mobilnej. Ma ona 52,4 mln użytkowników. Wynik przewyższający populację kraju wynika z faktu, że zliczana jest każda aktywna karta SIM, nie osoba, do której jest przypisana.
Kolejny rok coraz mniej osób korzysta z telefonii stacjonarnej. W 2023 r. było to 2,1 mln użytkowników. Spadek w stosunku do roku 2022 wyniósł 13,1 proc. Los ten podzieliła usługa telefonii VoIP. Spadek w tym zakresie to 2,8 proc., co dało 2,8 mln klientów.
Internet mobilny i stacjonarny w 2023 r.
9,5 mln klientów korzystało ze stacjonarnego internetu. To wzrost w stosunku do roku 2022 o 3,6 proc. Wzrosły też przychody z tego segmentu i to aż o 8,4 proc., co dało 5,9 mld zł.
8,9 mln osób korzystało z mobilnego dostępu do internetu, świadczonego za pomocą kart SIM. To wzrost o 1,6 proc. Jednak w tym segmencie przychody spadły o 1,3 proc. i wyniosły 2,2 mld zł.
Na koniec 2023 r. praktycznie cały obszar kraju był objęty zasięgiem internetu mobilnego o maksymalnej prędkości co najmniej 100 Mb/s. Klienci najczęściej korzystali jednak z lepszych przepustowości 300 Mb/s i 1 Gb/s.
Coraz większym zainteresowaniem cieszą się szerokopasmowe sieci operatorów hurtowych. Zapewniają one do swoich sieci przedsiębiorcom wykorzystującym je do świadczenia usług detalicznych. W minionym roku otwarty dostęp hurtowy do sieci światłowodowych obejmował w Polsce 4,2 mln gospodarstw domowych.
W 2023 r. 75 proc. gospodarstw domowych korzystało z płatnych usług telewizyjnych. Przychód z nich osiągnął 6,8 mld zł.
Pełen raport:
Źródło: UKE