Podczas trwającej Konferencji iNET, Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił założenia nowych realiów prawnych, które nakładają na operatorów kilka obostrzeń i mają na celu wprowadzenie korzystnych zmian dla abonentów, w tym jednolite zasady równego dostępu do otwartego Internetu oraz związane z tym prawa użytkowników końcowych i obowiązki dostawców usług dostępu do Internetu.
W Europie od 1 maja 2016, a w Polsce od 1 stycznia 2017 roku, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wchodzi w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 25 listopada 2015 r. ustanawiające środki dotyczące dostępu do otwartego internetu w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników.
Rozporządzenie znosi również opłaty za roaming i wprowadza zasadę, że operator będzie miał prawo zaoferować usługi specjalistyczne (łącze o specjalistycznych właściwościach, dzięki któremu możliwe może być wykonanie jakiś specjalistycznych zadań) tylko pod warunkiem, że nie wpłynie to negatywnie na ogólną jakość Internetu.
Bardzo istotną zmianą jest konieczność podania przez dostawcę usług internetowych w umowach z klientem danych takich jak: prędkości Internetu (minimalnej, normalnej i maksymalnej) oraz reklamacji w przypadku problemów z prędkością Internetu.
UKE, na podstawie zmiany w prawie, wymaga wypełnienia przez dostawców 12 stronicowego kwestionariusza. Podstawą prawną jest artykuł 2 ustęp 2 rozporządzenia. Termin odpowiedzi i przesłania wypełnionego kwestionariusza wynosi 30 dni. Art. 209 przewiduje nałożenie kar za uchybienie tego obowiązku.
Rozporządzenie otwarty Internet: czego wymaga się od Dostawców?
przeczytaj najnowszy numer isporfessional