TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Google wyda 4,5 mln na walkę z dezinformacją

Google postanawia walczyć z dezinformacją w Europie Środkowej. Na ten cel przeznacza 1 mln euro czyli 4,5 mln zł. Działania obejmą również Polskę, w której lokalnym partnerem projektu jest Uniwersytet SWPS.

Projekt walki z dezinformacją prowadzony przez Google zaczął się od podpisania umowy o współpracy z Uniwersytetem Karola w Pradze. To główny ośrodek badawczy Central European Digital Media Observatory (CEDMO).

W zeszłym roku, po wybuchu wojny w Ukrainie, zobowiązaliśmy się do przekazania 10 milionów dolarów na rzecz walki z dezinformacją związaną z wojną. Partnerstwo z CEDMO jest jednym z kluczowych projektów dla realizacji tej obietnicy – informuje Google.

Zgodnie z obecną umową dotyczącą walki z dezinformacją Google przekaże na rozwój projektu 1 mln euro. Działania obejmują również Polskę. Jednostką współpracującą z Uniwersytetem Karola jest Uniwersytet SWPS. Podejmowane działania maja na celu rozwój umiejętności medialnych i cyfrowych w Polsce, Czechach i na Słowacji.

Badacze z Pragi będą prowadzić badania nad wpływem zastosowania sztucznej inteligencji w mediach cyfrowych. Nadrzędnym celem projektu jest jednak rozwijanie  umiejętności krytycznej analizy treści. To bardzo istotne dla wyławiania z informacyjnego szumu wiadomości prawdziwych i wartościowych oraz do ochrony przez dezinformacją.

– Wszyscy zgadzamy się co do tego, że edukacja medialna jest jednym z głównych narzędzi walki z dezinformacją. Ale żeby skutecznie rozwijać kompetencje i świadomość użytkowników mediów, najpierw trzeba skomplikowane zjawisko dezinformacji poznać, a więc zbadać je wykorzystując różne metody naukowe. Tym przede wszystkim, jako partner CEDMO w Polsce, zajmujemy się na Uniwersytecie SWPS –  wyjaśnia dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Karina Stasiuk-Krajewska, koordynatorka CEDMO w Polsce.

Dezinformacja to poważny problem

Najnowsze badanie IPSOS i CEDMO, którymi w działaniach wspiera się Google, wskazują, że 29 proc. osób w Europie Środkowej czuje się silnie dotkniętych dezinformacją. 51 proc. obwinia łatwowierność za rozprzestrzenianie się dezinformacji.

29 proc. Polaków obawia się regularnego narażenia na dezinformację, Kolejnych 57 proc. uznaje, że chociaż spotyka się z dezinformacją, to jest to sporadyczne. Jedynie 14 proc. badanych nie zauważa dezinformacji w swoim życiu. Co wcale nie oznacza, że się z nią nie spotyka w ogóle.

Pocieszająca jest spora świadomość w kwestiach weryfikacji informacji w Polsce, bo 77 proc. uznaje, że to robi. Nie wiadomo jednak w jaki sposób i czy jest on skuteczny. W tym pomóc mają m.in. działania podejmowane przez Google.

Źródło: telepolis.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze