Rozwój wirtualnej rzeczywistości trwa od lat — jest ona wykorzystywana zarówno przez branżę rozrywkową, jak i naukowców. Niezależnie od tego, czy chodzi o gry, edukację lub opiekę zdrowotną, VR znalazła już swoje miejsce w różnych branżach i rewolucjonizuje sposób, w jaki wchodzimy w interakcję z cyfrowym światem.
Wirtualna rzeczywistość (ang. virtual reality; VR) to termin używany do opisu immersyjnego środowiska komputerowego symulującego doświadczenie z życia realnego. Podobnie jak w przypadku każdej nowej technologii, konieczne jest zrozumienie zagrożeń, aby zapewnić wszystkim bezpieczne użytkowanie.
Niemniej, kontynuując odkrywanie ogromnego potencjału rzeczywistości wirtualnej, możemy spodziewać się ekscytującej i rewolucyjnej przyszłości.
Czym jest rozszerzona rzeczywistość?
Rzeczywistość rozszerzona (ang. augmented reality; AR) łączy elementy świata rzeczywistego ze środowiskiem generowanym komputerowo. Możemy w ten sposób nałożyć informacje cyfrowe na rzeczywisty świat, tworząc interaktywne doświadczenie. Doskonałym przykładem rozszerzonej rzeczywistości jest mobilna gra sprzed kilku lat – Pokemon Go. Cyfrowe stworki z gry wyświetlane były na ekranie smartfona w prawdziwych miejscach.
Obecnie ten rodzaj technologii jest używany w wielu branżach, w tym w ochronie zdrowia, telekomunikacji i wojskowości. Przykładowo możemy zobaczyć, jak będzie wyglądał budynek postawiony w danym miejscu, zanim zostanie zbudowany. Ten sam efekt stosują również sklepy meblowe – klient może w łatwy sposób sprawdzić, czy mebel będzie pasował do wystroju mieszkania. Natomiast w medycynie AR może pomóc w diagnozowaniu chorób i planowaniu operacji.
AR różni się od wirtualnej rzeczywistości, która całkowicie zanurza użytkownika w wirtualnym świecie, a także od mieszanej rzeczywistości (ang. mixed reality; MR), która również łączy elementy rzeczywistości z wirtualnymi obiektami, ale pozwala na interakcję z nimi w bardziej naturalny sposób.
Wykorzystanie VR w codziennym życiu
Istnieje wiele przykładów tego, jak wirtualna rzeczywistość przekształciła świat na przestrzeni lat. Jest wykorzystywana w branży gier, aby zapewnić graczom doznania, w których mogą prowadzić interakcję z otoczeniem w zupełnie nowy sposób. W edukacji natomiast używa się jej do tworzenia do symulacji rzeczywistych doświadczeń, takich jak latanie samolotem lub przeprowadzanie operacji, dając szansę na naukę praktycznych czynności i zrozumienie pojęć w bardziej realistyczny sposób.
VR pozwala na stworzenie wirtualnych atrakcji turystycznych, muzeów, galerii sztuki, koncertów, filmów, a także szkoleń i treningów sportowych. Może być wykorzystywany jako forma terapii, a także przy projektowaniu lub wizualizacji. Dzięki temu użytkownicy mogą eksplorować wirtualne światy i cieszyć się wyjątkowymi wrażeniami, co otwiera nowe możliwości w dziedzinie rozrywki i edukacji.
Wydaje się, że możliwości są nieskończone. Jeśli tak, to gdzie jest haczyk?
Czy wirtualna rzeczywistość może być zagrożeniem?
Użytkownicy VR mogą odczuwać zawroty głowy, mdłości lub bóle głowy – czasami określane jako cyberchoroba – jeśli korzystają z tej technologii za długo lub po prostu są na nią podatni. Zwłaszcza w przemyśle ciężkim może to być bardzo niebezpieczne, jeśli ktoś obsługuje maszyny.
Na powyższe pytanie trudno zatem odpowiedzieć. Na pewno nie znamy jeszcze wszystkich – być może nawet większości – zagrożeń, które niesie ze sobą VR. Behawioryści już teraz zwracają uwagę, że dla niektórych użytkowników wirtualny świat może być tak wciągający, że mogą oni mieć później trudności z odróżnieniem tego, co jest prawdziwe, a co nie.
Chociaż badania w tej dziedzinie znacznie się poprawiły i dokonano znaczących przełomów, nadal istnieją zagrożenia, o których nie wiemy. Dlatego eksperci są zgodni: podczas korzystania z VR zaleca się zachować ostrożność.