TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Amazon chce wejść w branżę medyczną. Czy dane pacjentów będą bezpieczne?

Amazon chce przejąć One Medical i tym samym wejść w branże medyczną. Gigant e-commerce znany z gromadzenia i przetwarzania danych ma jednak problem z zaufaniem pacjentów. Obawiają się oni o bezpieczeństwo swoich danych osobowych, które są danymi wrażliwymi dotyczącymi kondycji i stanu zdrowia.

Umowa Amazona na zakup One Medical i tym samym przejęcie pacjentów wraz z ich danymi medycznymi rodzi wątpliwości. Chociaż teoretycznie ta transakcja opiewająca na 4 mln dolarów zabezpieczona jest szeregiem przepisów prawnych, które zabraniają wykorzystywania danych osób zarejestrowanych w One Medical do celów komercyjnych, to wiele grup przestrzega przed wpływem korporacji na kolejny obszar życia obywateli USA.

One Medical, który jest  ważnym dostawcą opieki medycznej, posiada obok klasycznego rejestru medycznego również dedykowaną aplikację monitorującą chociażby ciśnienie krwi, pozwalającą na odbieranie wyników badań laboratoryjnych czy odnawianie recept. Pod koniec 2021 roku z jego usług korzystało 736 tysięcy osób. Wszystko to sprawia, że w systemie są szczegółowe informacje o stanie zdrowia wielu pacjentów, a całość ma teraz przejąć Amazon.

Chociaż finalizacja transakcji wymaga zgody odpowiednich organów regulacyjnych, to część osób w obawie o bezpieczeństwo swoich danych już teraz wycofuje członkostwo w One Medial. Problemem jest brak transparentności co do strategii ochrony danych osobowych czy zasad cyberbezpieczeństwa Amazona.

Dane medyczne objęte są ochroną rządową m.in ustawą o odpowiedzialności w ubezpieczeniach zdrowotnych (HIPAA). Ustawa chroni dane pacjentów przed poznaniem ich pozwalającym na ich identyfikację czy poznanie historii choroby.  Jednak to nie uspokaja pacjentów. Dlatego też Amazon  wydał specjalne oświadczenie:

Zgodnie z wymogami prawa, Amazon nigdy nie udostępni osobistych informacji zdrowotnych klientów One Medical poza One Medical w celach reklamowych lub marketingowych dotyczących innych produktów i usług Amazon bez wyraźnej zgody klienta. Jeśli transakcja zostanie zamknięta, chronione informacje zdrowotne HIPAA klientów One Medical będą traktowane oddzielnie od wszystkich innych firm Amazon, zgodnie z wymogami prawa.

Ale nawet to nie sprawiło, że osłabły głosy wyrażające wątpliwości czy gigant oprze się pokusie monetyzacji przejętych danych. Dostarczając usługi z zakresu opieki zdrowotnej posiądzie dane wrażliwe, związane z kondycja zdrowotną i dolegliwościami wielu osób. Firma znana jest z gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących preferencji zakupowych, podróżniczych, zainteresowań czy ulubionych form spędzania wolnego czasu. Pozwala to firmie kontrolować 13 proc. amerykańskiego rynku reklam online. Teraz pojawia się szansa zwiększenia tego zasięgu i firma musi udowodnić klientom, że z niej nie skorzysta.

Źródło: obserwatorgosporadczy.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze