Polskie firmy nie posiadają strategii transformacji cyfrowych. Na początku 2022 r. gotowy dokument jej dotyczący posiadało jedynie 25 proc. z nich.
Firma doradcza KPMG przeprowadziła wspólnie z Microsoft badania o nazwie “Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu”. Wyniki nie napawają optymizmem.
Cyfryzacja w polskim społeczeństwie jest za unijną średnią. Jedynym pozytywnym przykładem jest sektor finansowy.
– Z łącznym wynikiem 41 pkt Polska w 2021 roku wyprzedzała jedynie Grecję, Bułgarię oraz Rumunię i mimo wyraźnego wzrostu, wciąż pozostaje daleko od unijnej średniej, która wyniosła 50,7 pkt w 2021 roku. W ostatnich latach (2016-2021) poziom zaawansowania cyfrowego wyrażony wskaźnikiem DESI (Digital Economy and Society Index) w Polsce rósł w tempie 8-11 proc. r/r powoli goniąc UE – przekazała KPMG.
21 proc. polskich firm biorących udział w badaniu planuje zwiększyć wydatki na transformację cyfrową w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Są to najczęściej firmy zatrudniające między 50 a 249 pracowników.
Przy podziale na branże widać wyraźnie przewagę sektora finansowego. Tam 44 proc. wprowadziło już transformację cyfrową. Na drugiej pozycji znajdują się firmy zajmujące się technologiami informacyjnymi, mediami i komunikacją, gdzie transformacja cyfrowa obejmuje 32 proc. z nich.
Tylko 10 proc. firm ma w planach większą liczbę pracowników odpowiedzialnych za cyfryzację. 89 proc. firm w ogóle nie planuje zwiększenia zatrudnienia w tym obszarze.
Rozwiązaniem cyfrowym, które polskie firmy stosują najczęściej, są chmury. 63 proc. badanych deklarowało ich wdrożenie.
Firmy decydują się również na rozwiązania mobilne – aplikacje na smartfony i tablety. Zadeklarowało je 57 proc. badanych. Wspomagany komputerowo proces decyzyjny wdrożyło już 42 proc. firm.
A co z cyberbezpieczeństwem?
42 proc. menadżerów ma “co najwyżej umiarkowane przekonanie o cyberbezpieczeństwie swoich firm” – podaje KPMG – “Specjalny, dedykowany do spraw cyberbezpieczeństwa zespół lub dział posiada w swoich strukturach tylko 29 proc. ankietowanych firm. Odsetek ten rośnie do 59 proc. w grupie przedsiębiorstw zajmujących się technologiami informacyjnymi, mediami i komunikacją” – wymienia dalej.
Wskaźnik główny Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu przy maksymalnie 10-punktowej skali wynosi w Polsce 4,8 pkt. Ale w obszarze strategii cyfryzacji przedsiębiorstwa wypadamy jeszcze słabiej, bo tam osiągamy zaledwie 3,8 pkt.
Źródło: wirtualnemedia.pl