Dostawcy usług telefonicznych powinni zapewnić dostępność usług dla osób z niepełnosprawnościami. Dotyczy to zarówno biur obsługi klienta, serwisów internetowych, jak i oferty m.in. odpowiednio przystosowanych urządzeń telekomunikacyjnych.
Urząd Komunikacji Elektronicznej przeprowadza od 2018 roku coroczne kontrole dostępności biur obsługi klienta dostawców usług telekomunikacyjnych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Sprawdza przestrzeganie przepisów i dostosowanie do nich przestrzeni oraz oferty.
Zgodnie z przepisami określona część BOK-ów musi zapewniać obsługę osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchy czy mających problemy z poruszaniem.
W 2021 roku także została przeprowadzona odpowiednia kontrola. Odbyła się w wytypowanych salonach przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Objęto nią 16 operatorów działających lokalnie mających siedziby w jednym z 16 województw.
W trakcie kontroli oceniano m.in. oznakowanie BOK, dostępność architektoniczną, obsługę osób niesłyszących i niemówiących, obsługę osób niewidomych i słabowidzących czy dostępność dostosowanych urządzeń telekomunikacyjnych.
W pięciu przypadkach stwierdzono niedopełnienie obowiązków wynikających z przepisów. Wyniki kontroli dostępne są do pobrania.
Wszyscy przedsiębiorcy telekomunikacyjni, których obowiązują przepisy dostosowania do potrzeb osób z niepełnosprawnościami mogą wspierać wprowadzane zmiany dzięki dokumentowi “Łączność – telekomunikacja i poczta dla osób ze szczególnymi potrzebami”. To rekomendacje opracowane przez Prezesa UKE we współpracy z Fundacją Integracja. Zawierają wskazówki i rozwiązania pozwalające zapewnić dostępność usług klientom w różnym wieku, o różnej płci, parametrach fizycznych w tym osobom z niepełnosprawnościami.
Źródło: uke.gov.pl