Pracodawcy nie chcą kontynuować pracy zdalnej. 88 proc. pracowników ma wrócić do pracy w biurze. Model hybrydowy zostanie utrzymany jedynie dla dziewięciu procent z nich.
Firmy są niechętne do kontynuowania pracy zdalnej. Badanie “Niedobór talentów” Manpower Group wskazuje, że tylko 1 proc. pracodawców chce, by pracownicy wykonywali obowiązki zdalnie.
Grupa doradcza Collier przygotowała natomiast raport “Powrót do biura – szansa i wyzwanie” pośród prawie 200 najemców biurowych w największych miastach w Polsce. Według niego 77 proc. firm zamierza na stałe wprowadzić model hybdrydowy. Praca zdalna będzie w nim wykonywana 2-3 dni w tygodniu.
Koniec pracy zdalnej?
Z badania “Niedobór talentów” zrealizowanego przez Manpower Group wynika, że obserwowany jest dziś na rynku niedobór talentów i to najwyższy od 15 lat. Jeszcze nigdy znalezienie pracowników z pożądanymi umiejętnościami twardymi oraz miękkimi nie było dla pracodawców tak trudne. W skali globalnej niedobór talentów odczuwa aż 69 proc. firm. W Polsce wyzwania z obsadzaniem miejsc pracy nowymi pracownikami zgłasza jeszcze więcej, bo 81 proc. pracodawców.
Blisko ośmiu na dziesięciu przedsiębiorców uważa też, że ponad 76 proc. funkcji w ich firmie wymaga realizowania zadań w miejscu pracy. Pracodawcy przewidują, że 88 proc. ich pracowników wróci na stałe do pracy w siedzibie firmy.Mimo tego duża część organizacji stara się zwiększać elastyczność stanowisk, uważanych do tej pory za nieelastyczne.
Oczekiwania vs niedobory
COVID-19 zmienił zapotrzebowanie nie tylko na sposób pracy, ale także na cenione przez pracodawców umiejętności. W obliczu przyspieszającej rewolucji technologicznej chcą oni pozyskiwać pracowników dysponujących zarówno zaawansowanymi umiejętnościami cyfrowymi, jak i rozwiniętymi kompetencjami miękkimi. Praca zdalana sprawia też, że coraz bardziej pożądane są umiejętnoisci miękkie, takie jak: elastyczność, współpraca, produktywność, innowacyjność.
W dobie dużej niestabilności i dynamicznych zmian na rynku jedno jest pewne: obecny kryzys powinien przygotować społeczeństwo na pracę przyszłości, która będzie zdecydowanie bardziej elastyczna (wykonywana taże jako praca zdalna), różnorodna i nastawiona na dbanie o dobre samopoczucie pracowników. Mija się to z oczekiwaniami pracodawców, którzy chcą, aby pracownicy wykonujący pracę zdalną wrócili do biur przynajmniej w niepełnym wymiarze godzin. Wydaje się jednak, że jest to nowa rzeczywistość, z którą pracodawcy będą zmuszeni się pogodzić. Szczególnie w dziedzinie IT nie zanosi się na powrót do biur.
Praca zdalna kształtuje rynek
Analitycy uważają też, że w 2020 r. rozpoczęła się największa od czasów II Wojny Światowej transformacja umiejętności. Nawet te kompetencje, które były pożądane w początkowej fazie kryzysu stopniowo straciły na znaczeniu i nie odpowiadają już zapotrzebowaniu pracodawców.
Kadry potrzebują dziś dużej elastyczności i możliwości kontynuowania pracy w modelu zdalnym. Chcą relacji opartej na obustronnym zaufaniu. Zależy im również na lepszym połączeniu życia zawodowego z prywatnym. Dla pracodawców oznacza to korzystne perspektywy w zakresie pozyskiwania najlepszych specjalistów – bez względu na ich aktualną lokalizację. Dzięki temu przedsiębiorcy będą mogli budować skuteczne zespoły, niezależnie od granic
terytorialnych – zauważają twórcy raportu.
Przedsiębiorcy mają obecnie szansę na wypracowanie nowych rozwiązań i wprowadzenie zmian, które będą odpowiedzią na oczekiwania pracowników w obszarze zatrudnienia. Jej niewykorzystanie może sprawić, że stracą swą konkurencyjność.
Źródło: www.bankier.pl, manpowergroup.pl