Komisja Europejska opublikowała wyniki specjalnego badania dotyczącego łączności elektronicznej, ukazujące najnowsze trendy w komunikacji elektronicznej w całej UE.
W ankiecie zapytano Europejczyków o dostęp do Internetu, telefony stacjonarne i komórkowe, pakiety usług, odbieranie kosztownych fałszywych połączeń i SMS-ów, roaming, połączenia międzynarodowe między krajami UE, komunikaty alarmowe, informacje o wpływie komunikacji elektronicznej na środowisko i abonamentach usługowych podczas pandemii.
Wyniki badania pokazują, że prawie wszyscy Europejczycy (96%) mają dostęp do telefonu komórkowego, a 53% do telefonu stacjonarnego. 82% gospodarstw domowych ma dostęp do internetu. Należy zauważyć, że pandemia Covid-19 spowodowała pewne zmiany w metodologii, które mogą mieć wpływ na te wyniki.
Zdecydowana większość Europejczyków, 81%, jest zadowolona z jakości szybkości pobierania łącza internetowego, a 82% z szybkości wysyłania. Mniej zadowoleni są mieszkańcy wsi (77% badanych).
Wydaje się to być pozytywnym zjawiskiem na podstawie danych z 2017 r., z których wynika , że ponad połowa Europejczyków doświadczyła opóźnień w pobieraniu lub przesyłaniu treści.
Niewielu Europejczyków wprowadziło zmiany w swoich abonamentach internetowych. Tylko 7% z nich zmieniło subskrypcję internetową z powodu pandemii, podczas gdy 3% Europejczyków zmieniło dostawcę Internetu.
Jeśli chodzi o roaming, podróżując za granicę w UE, 33% osób stwierdziło, że doświadczyło niższej prędkości mobilnego internetu niż zwykle w swoim kraju. 10% podróżnych zostało obciążonych kosztami korzystania z bezpłatnego numeru w roamingu. Ponad jedna trzecia (34%) osób korzystających z telefonów komórkowych podczas podróży po UE nadal deklaruje, że wyłączyła roaming danych, a 15% wyłączyło telefon komórkowy.
Badanie zostało przeprowadzone od listopada i grudnia 2020 r. oraz od lutego do marca 2021 r. w 27 państwach członkowskich i z udziałem 27 213 obywateli UE.
Źródło: digital-strategy.ec.europe.eu