Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił “Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2020 r.” Znajdują się w nim informacje o wielkości przychodów usług telekomunikacyjnych, liczbie użytkowników takich usług i o tym, jaki wpływ na rynek miała pandemia COVID-19.
Pandemia wpłynęła na tempo rozwoju szybkiego internetu. W przypadku internetu stacjonarnego prawie 59 proc. użytkowników korzysta z niego za pomocą łączy o przepływności minimum 100Mb/s.
W Polska w roku 2020 podobnie jak w 2019 ceny dostępu do internetu stacjonarnego były jednymi z najniższych w UE. Liczone według OECD wyniosły 10,26 Euro. To jest o 16,91 Euro mniej niż średnia unijna.
W przypadku internetu mobilnego wzrosło wykorzystywanie technologii 4G. Natomiast według szacunków w 2025 r. 66 proc. użytkowników będzie korzystało z już dostępu do 5G.
Coraz mniej osób zainteresowanych jest telefonią stacjonarną. W 2020 r. było to 3,1 mln osób. To spadek o 12 proc. w stosunku do roku 2019.
Co za tym idzie spadły przychody ze świadczenia tych usług. Ale jednak ogólnie przychody z usług telekomunikacyjnych w roku 2020 wzrosły i wynosiły 40,8 mld zł.
W strukturze usług telefonii stacjonarnej zyskuje usługa VoIP. Korzystało z niej 2,5 mln osób.
W 2020 r. wzrosła liczba kart SIM. Jest to trend odmienny od tego, który obserwowano od kilku lat. Łączna liczba aktywnych kart SIM w 2020 r. wyniosła 54,1 mln. W stosunku do roku 2019 jest to wzrost o 3,7 proc.
Użytkownicy telefonii ruchomej wykonali połączenia, których łączny czas wynosi 123,7 mld minut. Jest to wzrost o 17,9 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Średnio na mieszkańca Polski przypadało 3232 minuty rozmowy.
Spadła jednak liczba wysyłanych SMS-ów. W 2020 r. wysłano łącznie 41 mld SMS-ów, czyli o 8,8 proc. mniej niż w 2019 r
Chętniej natomiast wysyłano wiadomości MMS. W 2020 roku wysłano ich 2,4 mld i jest to wzrost o 17,9 proc.
Rynek usług wiązanych w roku 2019 odnotował delikatny spadek, ale w roku 2020 powrócił do stanu z roku 2018. Przyciągnął 13,7 mln abonentów.
Najpopularniejsze pozostały pakiety double play. Najczęściej wykorzystywanym był pakiet „telefonia ruchoma + internet ruchomy” – 49,9 proc oraz „Internet stacjonarny + Telewizja” – 10,8 proc.
Liczba abonentów usług telewizyjnych wyniosła 10,8 mln. Przychody z tej gałęzi usług wyniosły 6,7 mld zł. Coraz popularniejsze są usługi IPTV i w roku 2020 stanowiły 12,2 proc. rynku usług telewizyjnych. Chociaż odnotowano spadek w telewizji satelitarnej, to i tak udział w niej abonentów wyniósł 51,5 proc.
Pełna treść raportu do pobrania na stronie:
https://www.uke.gov.pl/akt/raport-o-stanie-rynku-telekomunikacyjnego-w-2020-r-,391.html