MiŚOT-y są społecznie odpowiedzialne, bo działają lokalnie i doskonale znają potrzeby najbliższego otoczenia. Możemy przekonać się o tym, poznając dorobek CSR-owy laureatów konkursu TeleOdpowiedzialny Roku 2020, organizowanego przez Stowarzyszenie e-Południe, które zapowiada jeszcze większą aktywność w tym obszarze.
W styczniu rozstrzygnięto kolejną edycję konkursu. – Od trzech lat organizujemy konkurs TeleOdpowiedzialny Roku. Analizujemy aplikacje uczestników, podziwiamy ich interesujące inicjatywy lokalne. Widzimy, jakie są trendy w branży – mówi Sebastian Kachel, członek zarządu Stowarzyszenia e-Południe.
Z przesłanych na konkurs aplikacji wynika, że CSR kojarzy się dziś już nie tylko z firmową charytatywnością. Równie ważne są: troska o prawa pracownicze, BHP, ochrona środowiska, ochrona mniejszości i tak zwanych grup defaworyzowanych oraz szeroko rozumiana edukacja. Wielu MiŚOT-ów, patrzących kompleksowo na te zagadnienia, już dziś cieszy się w swoich środowiskach zasłużoną opinią nowoczesnych firm społecznie wrażliwych.
W trzeciej edycji konkursu najlepsza okazała się Systemia.pl. Kapituła – oprócz głównej nagrody – przyznała również wyróżnienia dla firm: Interkonekt, Kolnet, Promedia. Laureatom zadaliśmy zestaw pytań na temat ich aktywności CSR-owej. Obok publikujemy odpowiedzi trzech firm.
Tegoroczną edycję konkursu środowisko uznało za sukces. Wpłynęło więcej zgłoszeń niż w poprzednich latach, a działania z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu zaprezentowane przez finalistów były bardzo ciekawe.
– Mamy powody do optymizmu, gdyż w środowisku Małych i Średnich Operatorów Telekomunikacyjnych rośnie świadomość i znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu. Firmy aktywnie działają w środowiskach lokalnych, dzięki ciągłemu kontaktowi z klientami mają świadomość potrzeb w najbliższym otoczeniu. To wszystko składa się na nowoczesny CSR. Warto o tym mówić i pokazywać w środowisku dobre praktyki – informuje Sebastian Kachel.
W 2017 roku przedstawiciele firm współpracujących ze Stowarzyszeniem e-Południe opracowali „Kodeks Społecznej Odpowiedzialności Biznesu dla przemysłu telekomunikacyjnego”. Na jego podstawie określono również filary działań CSR (ang. Corporate Social Responsibility – CSR), które przez kilka lat stanowiły wytyczne dla małych i średnich operatorów. Z początkiem tego roku Stowarzyszenie e-Południe postanowiło zaktualizować te założenia. Do projektu dodatkowo zaproszono również fachowców. Z udziałem pracowników naukowych Akademii WSB z Dąbrowy Górniczej oraz aktywistów stowarzyszenia rozpoczęła się weryfikacja filarów działań CSR.
Zarząd Stowarzyszenia e-Południe zapowiada, że w drugiej połowie roku planowane są warsztaty CSR dla MiŚOT-ów, na których będzie można poznać dobre praktyki w branży, zwiększyć wiedzę na temat społecznej odpowiedzialności, a także przygotować się do złożenia aplikacji w kolejnej edycji konkursu TeleOdpowiedzialny Roku.– Stowarzyszenie e-Południe powstało, by pomagać MiŚOT-om w ich działalności. Nadal będziemy wspierać środowisko również w obszarze CSR. Przed nami kolejne edycje naszego konkursu. Chcemy także intensywniej szkolić w tym obszarze, jak również różnymi kanałami informować o dobrych praktykach – mówi Adam Kossowski, prezes zarządu Stowarzyszenia e-Południe.