Wyślij pismo ogólne – to wciąż najpopularniejsza e-usługa na stronach rządowych. W 2020 roku skorzystano z niej prawie półtora miliona razy, a od początku roku 2021 – 200 tysięcy razy.
Popularność wysyłania pisma ogólnego za pośrednictwem internetu rośnie. W 2020 r. wyssano ich o 900 tys. więcej niż rok wcześniej. Rok 2021 wskazuje na to, że może paść kolejny rekord. Tylko w styczniu Polacy skorzystali z tej e-usługi 173 411 razy (3 razy więcej niż rok wcześniej).
Popularność tego rodzaju pisma wynika też z tego, że stworzono w taki sposób, by odpowiadała na jak najszersze potrzeby obywateli.
– To może być pytanie, zażalenie, wyjaśnienie, podanie lub wniosek – tłumaczy minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Można wysłać je 24 godziny na dobę, czyli każdy wybiera najbardziej dogodny dla siebie moment. W celu wysłania pisma ogólnego potrzebny jest internet i profil zaufany.
Tak jak przy wszystkich e-usługach należy wejść na portal gov.pl. Następnie wystarczy zalogować się poprzez profil zaufany na konto i wybrać odpowiednią usługę- w tym wypadku „Wyślij pismo ogólne”.
W tym momencie wystarczy już tylko zredagować treść pisma. Wcześniej można też przygotować sobie elektroniczne wersje załączników, które chcemy wysłać z pismem, chociaż załączniki nie są konieczne.
Po przygotowaniu dokumentu wybieramy urząd czy instytucję, do której kierujemy pismo. Wysłać można je podpisane lub bez podpisu. W tym drugim wypadku można to zrobić tylko przy sprawach, które takiego podpisu nie wymagają. Warto sprawdzić, czy interesująca nas kwestia należy do tej kategorii. Po wysłaniu pisma dostaje się urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP) i należy czekać na odpowiedź. Czas oczekiwania zależny jest od rodzaju sprawy, jaką w ten sposób załatwiamy.
Źródło: www.gov.pl