Ponad połowa małych i średnich dostawców usług telekomunikacyjnych uznaje, że na rynku ma dużą konkurencję. Według nich za rok sytuacją będzie jeszcze trudniejsza. Jednak MIŚOT-y zamierzają walczyć o swoją pozycję i w celu zdobycia kolejnych klientów wdrażają wciąż nowe usługi.
Szansę na swój rozwój widzą także w poszerzeniu oferty o usługi mobilne oraz w projektach światłowodowych POPC. To tylko część wniosków z badania opinii prowadzonego przez Orange, którego pełne wyniki znalazły się w raporcie „What’s up Wholesale”. Obok badań są w nim informacje o branży, trendach i perspektywach rozwoju rynku, a także zagadnienia z obszaru prawa. Raport ma ukazywać się cyklicznie, by wspierać budowanie biznesu operatorskiego i rozwijać rynek operatorski. Pokazuje też czego oczekują klienci.
– Ubiegły rok pokazał, jak wysoko na liście naszych potrzeb jest szybki dostęp do internetu, zwłaszcza światłowód. Popyt na te usługi rośnie, rośnie też zainteresowanie operatorów hurtowym dostępem do naszej sieci światłowodowej, a także do infrastruktury, którą budujemy w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa – mówi Maciej Nowohoński z Orange Polska.
Rozwój sieci w ramach POPC to szansa dla lokalnych operatorów telekomunikacyjnych na świadczenie jeszcze lepszych usług. W badaniu realizowanym pośród małych i średnich operatorów aż 57% z nich określiło poziom konkurencji w swoim regionie jako wysoki. Natomiast 65% spodziewa się takiego poziomu konkurencji już w ciągu roku. 75% MIŚOT-ów przewiduje konsolidację rynku w ciągu najbliższych 5 lat.
Część z prawie 125 firm biorących udział w badaniu (jako ankietowani, autorzy komentarzy i artykułów) wskazuje, że na ich funkcjonowanie w minionym roku duży wpływ miała sytuacja związana z Covid-19.
– Ponad połowa badanych operatorów stwierdziła, że sytuacja ta wpłynęła na ich wyniki finansowe, jedna czwarta odczuła jej negatywne skutki, ale większa grupa – bo ponad jedna trzecia badanych – pozytywne. Niestety, najbardziej ucierpieli najmniejsi operatorzy obsługujący do 300 abonentów – w tej grupie prawie połowa wskazała, że ich przychody spadły – podsumowuje Michał Reutt.
2/3 ankietowanych operatorów zamierza rozwijać swoją ofertę o nowe usługi i zdobywać kolejnych klientów. Nowości w ofercie planuje wprowadzić 58% firm. Pośród nich najczęściej wymieniane są usługi głosowe mobilne. Natomiast 59% upatruje swojego rozwoju w projektach POPC. 37% chce korzystać z infrastruktury wybudowanej przez innych operatorów w ramach POPC, 16% mówi o współpracy z operatorami, którzy wygrali konkurs i udostępnią swoją sieć w modelu hurtowym. 6% ankietowanych chce korzystając z funduszy UE wybudować i wykorzystać własną infrastrukturę.
Tylko 15% planuje całkowicie wycofać się z rynku poprzez sprzedaży firmy, a 3% chce ograniczyć działalność.
Źródło: Biuro Prasowe Orange