TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Projekt „Tele.Odpowiedzialni” nabiera rozpędu! [z archiwum ICT Professional]

[miejsce publikacji] ICT Professional, Nr 18 – Lato 2018

[rubryka] 

Aktualności MiŚOT

[autor] Michał Koch

[tytuł] Projekt „Tele.Odpowiedzialni” nabiera rozpędu!

 

Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego e-Południe już w samej nazwie akcentuje rozwój społeczeństwa informacyjnego, jakże istotny dla branży telekomunikacyjnej. Współpraca, która zainicjowała przygotowanie wspólnego Kodeksu społecznej odpowiedzialności biznesu dla branży telekomunikacyjnej, zapoczątkowana jest właśnie wymianą doświadczeń pomiędzy uczestnikami Stowarzyszenia. Klaster e-Południe, opierając się na normie ISO 26 000 oraz doświadczeniach i pomysłach członków, opracował Kodeks Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w branży telekomunikacyjnej – projekt Tele.Odpowiedzialni.

Tele.Odpowiedzialni to inicjatywa która wspiera przedsiębiorców branży ISP w prowadzeniu działań zgodnie z zasadami CSR. To inwestycja korzystna dla wszystkich uczestników rynku – podnosi standardy relacji biznesowych, wspiera innowacyjność, szczególnie poprzez rozwój nowych produktów i usług społecznych i środowiskowych; ogranicza negatywny wpływ działalności przedsiębiorstw na środowisko naturalne, a także wzmacnia relacje ze społecznością, w której funkcjonuje przedsiębiorstwo.

Kodeks Społecznej Odpowiedzialności Biznesu dla MiŚOT został opublikowany. Ponieważ kodeks nie ma być w założeniu zbiorem martwych zasad warto wyjaśnić cele projektu. Co zyskam biorąc udział w projekcie? Odpowiedź przedstawił nam Sebastian Kachel ze Stowarzyszenia e-Południe.

Na początku marca ogłoszony został pierwszy nabór dla MiŚOT-ów zainteresowanych wzięciem udziału w projekcie. Nabór polegał na przekazaniu przygotowanego zgłoszenia, na które składały się zrealizowania działania wpisujące się w jeden z czterech filarów projektu. Złożone wnioski cechuje deklaratoryjne podejście – twórcy chcą, aby Tele.Odpowiedzialni przez cały czas ukazywali ludzkie podejście i pochwałę działań społecznych. Inicjatywa spotkała się ze znacznym zainteresowaniem MiŚOT-ów. Zapisy do projektu będą kontynuowane podczas nadchodzących konferencji branżowych (m.in. KIKE).

Wprowadzenie kodeksu przyczyniło się do opracowania pełnego zbioru zasad odpowiedzialności dla branży telekomunikacyjnej, zaś coroczne raporty będą wyznaczały nowe szczególne kierunki rozwoju i działań oraz umożliwią monitorowanie postępów klastra w prowadzeniu biznesu odpowiedzialnego społecznie.

Okazuje się, że lokalne firmy telekomunikacyjne to liderzy w działaniach społecznej odpowiedzialności biznesu. Najczęściej robią to jednak intuicyjnie nie zawsze mając świadomość, że właśnie realizują działania w tym obszarze. Czemu się tym nie pochwalić i nie pokazać swoim klientom i światu, że oprócz świadczenia podstawowych usług nasza firma aktywnie działa na rzecz lokalnej społeczności. Realizowane będą również akcje mające na celu zwiększenie rozpoznawalności poszczególnych działań i umiejętności ich identyfikacji. A w nadchodzących wydaniach ICT Professional będziemy prezentować wasze kolejne działania CSR.

Na potrzeby projektu Tele.Odpowiedzialni klaster e-Południe wyróżnił cztery główne filary działania. Zostały one wybrane spośród występujących we wspomnianej już normie ISO 26 000, tak aby pasowały do branży telekomunikacyjnej. Filary, opracowanie wraz ze środowiskami akademickimi, to:

  • odpowiedzialność biznesowa,

  • odpowiedzialność za środowisko pracy,

  • odpowiedzialność za środowisko naturalne

  • odpowiedzialność społeczna.

Dodatkowo, według założonego planu na nadchodzącej konferencji MiŚOT Meeting, utworzona Kapituła (należą do niej ludzie z branży, środowisk akademickich i administracji) nagrodzi przedsiębiorstwa, które zgłosiły swój udział. Jest również możliwe, iż wybrany zostanie już wtedy pierwszy Tele.Odpowiedzialny (nagroda przydzielana będzie raz do roku).

 

Michal.Koch
Michal.Koch
Dziennikarz i researcher. Tworzy teksty o najnowszych technologiach, 5G, cyberbezpieczeństwie i polskiej branży telekomunikacyjnej.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze