TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

1,8 mld transakcji – podsumowanie Blika w 2023 r.

Użytkownicy Blika w całym 2023 r. zrealizowali prawie 1,8 mld transakcji. Ich ogólna wartość to ćwierć biliona złotych. Najwięcej tego typu płatności odbyło się przy korzystaniu z e-commerce. Popularne były także przelewy z telefonu na telefon.

Od stycznia do grudnia 2023 r. użytkownicy Blika dokonali dzięki niemu 1,8 mld transakcji o wartości blisko ćwierć biliona złotych. Tylko w ostatnim kwartale 2023 r. użytkownicy Blika zrealizowali 506,2 mln transakcji. Od początku funkcjonowania systemu takich transakcji wykonano już 4,5 mld, a ich łączna wartość to 614,4 mld złotych.

– BLIK stał się integralną częścią życia wielu Polaków, upraszczając ich codzienność i sprawiając, że rozliczenia przebiegają sprawnie i intuicyjnie. Znajduje to odzwierciedlenie w liczbach – od momentu wprowadzenia systemu za jego pośrednictwem przeprowadzono ponad 4,5 mld transakcji, z czego blisko 40 proc. przypadło na ubiegły rok – zauważa Dariusz Mazurkiewicz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych BLIK.

W 2023 r. najpopularniejsza była płatność Blikiem przy korzystaniu z e-commerce. Wykonano 921 mln takich transakcji. Na drugim miejscu znalazły się przelewy z telefonu na telefon, których wykonano 415 mln. To wzrost o 71 proc. w stosunku do roku 2022.

Na koniec grudnia 2023 r. Blik miał 15,8 mln aktywnych użytkowników.

8 mln transakcji w jeden dzień

Średnio w całym 2023 r. wykonywano 4,8 mln transakcji przy użyciu Blika dziennie. Jednak 10 listopada padł rekord, gdyż wtedy zrealizowano ich 8,2 mln. Miały one miejsce we wszystkich kanałach jak e-commerce, POS, ATM oraz P2P.

Średnia kwota przy płatnościach Blikiem w 2023 r. wynosiła 138 zł. W całym roku zapłacono w ten sposób 243 mld zł. Jest to wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 48 proc.

Najczęściej tego typu płatności wykorzystywane są w e-commerce. Stanowiły one ponad połowę wszystkich wykonanych przy użyciu Blika w 2023 r. czyli 921 mln. Oznacza to wzrost o 29 proc. w stosunku do roku 2022. Wartość tych transakcji to 125,6 mld zł wobec 89,2 mld rok wcześniej. Średnia kwota tego typu płatności wyniosła 130 zł.

–  Te dane nie tylko potwierdzają rosnącą popularność Blika, ale także jego znaczący wpływ na rozwój rynku płatniczego w Polsce. Pod koniec ubiegłego roku świętowaliśmy dziesiątą rocznicę założenia Polskiego Standardu Płatności, a już w przyszłym roku czeka nas kolejne ważne wydarzenie – dekada od wykonania pierwszej transakcji Blikiem. Od momentu jego debiutu w Polsce, otworzył on nowe możliwości w zakresie bankowości mobilnej i istotnie wpłynął na zmianę zwyczajów zakupowych konsumentów – podkreśla Monika Król, wiceprezeska Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Przelewy z telefonu na telefon – najszybciej rosnący segment

Szybko rośnie zainteresowanie przelewami z telefonu na telefon za pomocą Blika. W 2023 r. wykonano 415,4 mln takich transakcji. Oznacza to wzrost o 71 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Wartość tych przelewów to 57,4 mld zł, a średnio przelew wynosił 145 zł.

Tego typu płatności (P2P) stanowią jedną czwartą wszystkich operacji Blikiem.

– Dzięki Blikowi użytkownicy mogą rozliczać się natychmiastowo pomiędzy różnymi bankami – już 17 podmiotów udostępniło tę niezwykle przydatną na co dzień usługę. W ostatnim roku do grona oferujących przelew na telefon Blik dołączył Nest Bank, a 3 kolejne instytucje – Bank Millennium, Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie i Bank Pekao – zdecydowały się wprowadzić usługę „Prośba o przelew”. To zyskująca na popularności opcja, która pozwala na jeszcze sprawniejsze zarządzanie grupowymi finansami w różnych życiowych sytuacjach, takich jak wspólne wyjścia czy zakupy – mówi Monika Król.

Blik jest coraz bardziej rozpoznawalny w Polsce, co przekłada się na zainteresowania tą formą płatności i korzystanie z niej. Właściwie każda osoba w Polsce słyszała już o Bliku.

– Ten rok to czas dalszego umacniania pozycji Blika, pracy nad kolejnymi usługami i zwiększaniem jego dostępności – nie tylko na polskim rynku, ale również poza granicami kraju. W ostatnim czasie w dalszym ciągu skupialiśmy się na ekspansji zagranicznej i przetarciu Blikowi szlaków w Europie Środkowo-Wschodniej. Intensywnie pracujemy, aby udostępnić system na tych rynkach, a następnie wyjść szerzej z naszą usługą. Widzimy tutaj ogromny potencjał, szczególnie jeśli chodzi o kanał e-commerce, dlatego też w nadchodzących miesiącach planujemy realizować przyjętą strategię rozwoju – podsumowuje Dariusz Mazurkiewicz.

Źródło: Polski Standard Płatności

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze