Konsultanci często dzwonią do klientów oferując im zmiany usług telekomunikacyjnych. Czy jednak jest to sprawa, która można załatwić przez telefon? Przede wszystkim należy przyjrzeć się umowie zawartej z abonentem. W niej znajdują się zapisy dotyczące tego, jak może wyglądać zmiana usług telekomunikacyjnych. Ale warto też mieć świadomość innych ograniczeń i wymogów.
Zmiany umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych można dokonać telefonicznie, ale z pewnymi zastrzeżeniami i nie w każdej sytuacji. Podstawą są zapisy w umowie z abonentem i to, czy nie ma w nim zastrzeżeń dotyczących formy zmiany umowy.
Jeśli nie ma takich zastrzeżeń, to do zachowania dokumentowej formy zmiany umowy wystarczające jest złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, którym może być nagranie rozmowy telefonicznej.
Jednak przed jej wykonaniem należy sprawdzić, czy abonent wyraził wszystkie zgody potrzebne do zainicjowania rozmowy telefonicznej.
– Do rozmowy telefonicznej o zmianie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych należy odpowiednio się przygotować, zwłaszcza jeśli po drugiej stronie jest konsument. Nie można poprzestać na zaprezentowaniu oferty dotyczącej zmiany warunków umowy i jej przyjęciu przez abonenta – ostrzega Monika Jaroch, radczyni prawna iTBLegal – Należy bowiem pamiętać, że ustawa o prawach konsumenta, prawo telekomunikacyjne, a także RODO wprowadzają tu istotne wymogi formalne. Należy pozyskać dodatkowe zgody a także przekazać szereg dodatkowych informacji – dodaje.
Nawet przy zachowaniu tych zasad nie można uznać, ze sama rozmowa telefoniczna jest wystarczająca do zmiany umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Przy zmianie umowy w formie dokumentowej – podczas nagrywanej rozmowy telefonicznej – należy abonentowi doręczyć potwierdzenie złożenia oświadczenia o zmianie umowy oraz jego zakres. Dokument musi być zgodny z ustaleniami poczynionymi podczas rozmowy. Doręczenie potwierdzenia powinno odbyć się na stałym nośniku.
Przygotowując taki dokument należy mieć na uwadze wszystkie elementy wymagane m.in. przez ustawę o prawach konsumenta. Ponadto trzeba zadbać o należyte zabezpieczenie danych osobowych abonenta.
Źródło: okablowani.pl