TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Zakaz social mediów dla nastolatków

Nastolatki coraz więcej czasu spędzają w social mediach. Facebook, Instagram, TikTok… pochłaniają nie tylko wiele godzin w ciągu dnia (i nocy), ale również uwagę młodych ludzi. Dlatego rozwiązaniem może być wprowadzenie całkowitego zakazu korzystania z mediów społecznościowych dla osób poniżej 16. Roku życia.

Taką decyzję podjęto w Australii. Przyjęto tam ustawę, która zakazuje korzystania z mediów społecznościowych dzieciom poniżej 16. roku życia. Nowe prawo ma jednak wejść w życie dopiero w listopadzie 2025 r. Będzie to jedna z najsurowszych kontroli mediów społecznościowych na świecie. Platformy będą musiały wprowadzić bardzo konkretne rozwiązania dotyczące weryfikacji wieku użytkowników.

Debata wokół mediów społecznościowych

Decyzja podjęta w Australii była poprzedzona gorącą debatą w całym kraju. Także sesja parlamentarna, na której przyjęto ustawę, trwała do późnych godzin nocnych.

Ustawa została wprowadzona po tym, jak centrolewicowy rząd premiera Anthony’ego Albanese’a uzyskał dla niej poparcie konserwatywnej opozycji.

Albanese argumentuje wprowadzenie ustawy tym, że media społecznościowe stanowią zagrożenie dla zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci. W ten sposób chce zyskać poparcie rodziców i zwiększyć swoje notowania przed spodziewanymi w maju wyborami.

Swoje zdanie w tej kwestii wypowiedzieli też odpowiedzialni za media społecznościowe. Google i Meta wnioskowały o dostosowanie momentu wprowadzenia zakazu do czasu zakończenia przygotowania lepszego procesu weryfikacji wieku. Ma to nastąpić w połowie 2025 r.. Dlatego ustawa wchodzi w życie dopiero w listopadzie roku przyszłego.

Nie obyło się bez wypowiedzi Elona Muska – szefa X, który uznał, że nowe przepisy naruszają prawa człowieka.

Kary dla platform za nieprzestrzeganie prawa

Senat w Australii przyjął ustawę po tym, jak zatwierdziła ją Izba Reprezentantów.

Teraz odbędzie się tam testowanie systemu weryfikacji wieku. Ma obejmować dane biometryczne lub identyfikację rządową w celu egzekwowania zakazu.

Jeśli po tym, gdy prawo wejdzie w życie, firmy odpowiedzialne za social media nie będą go przestrzegać, mogą zostać ukarane. Przewidziana kara za łamanie przepisów to 49,5 mln dol. australijskich (32 mln dol. amerykańskich).

Źródło: Reuters, businessinsider.com.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze