TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Wolimy reklamy od komfortu

Najnowsze badanie firmy EY Decoding the digital home wskazuje, że w zakresie usług cyfrowych konsumenci chcą oszczędzać i to nawet kosztem konieczności oglądania reklam. Aż 43 proc. badanych jest otwartych na reklamy w serwisach streamingowych, jeśli miałoby to obniżyć ich opłaty.

Badanie wykazało też, że spada odsetek osób (z 55 do 50 proc.) deklarujących, że wybierane przez nich platformy oferują odpowiedni stosunek jakości do ceny. Przekłada się to na konkretne wybory konsumenckie – niemal co trzeci ankietowany (29 proc.) anulował przynajmniej jedną z posiadanych subskrypcji, lub planuje to zrobić w najbliższej przyszłości. Z drugiej strony zaufanie do marki pozostaje ważne dla 41 proc. konsumentów.

Dobra wiadomość dla dostawców usług internetowych jest zaś taka, że rosnące koszty życia i zmniejszenie wartości nabywczej pieniądza sprawiają, iż 44 proc. konsumentów przychylniej patrzy na zakup wszystkich usług kablowo-telewizyjnych od jednego dostawcy.

Streaming się zmienia

W świecie streamingu zachodzą znaczące zmiany. Wynika to z rosnącej liczby serwisów oraz podwyżek cen abonamentów. W efekcie przy wyborze platformy już 72 proc. ankietowanych oczekuje od dostawców usług cyfrowych gwarancji stałej ceny. Aby obniżyć opłaty, odbiorcy tych usług cyfrowych stają się bardziej otwarci na kompromisy. Znacząca liczba ankietowanych konsumentów (43 proc.) dopuszcza możliwość wyświetlania reklam przez platformy streamingowe w zamian za obniżkę wysokości abonamentu.

Zdaniem EY może to wynikać z chęci utrzymania zarówno aktualnej liczby subskrypcji, jak i stałej ceny usług.

W ciągu ostatnich 10 lat ceny subskrypcji serwisów streamingowych praktycznie się podwoiły. W przypadku niektórych platform wzrosły zaś aż o 40% w ciągu ostatniego roku. Jest to odczuwalne dla konsumentów, którzy nie chcą być zmuszeni do wyboru jednego tylko serwisu.

Anulują i wracają

Choć 29 proc. konsumentów deklaruje, że anulowało lub za chwilę zrezygnuje z przynajmniej jednej z platform streamingowych, znane są te trendy częstych migracji. Część konsumentów ogląda co miesiąc wybrane filmy lub seriale na innej platformie. Co trzeci użytkownik odnowił w przeszłości subskrypcję w przypadku jednej bądź więcej usług.

– Łatwość w anulowaniu subskrypcji i resubskrybowaniu wykształciła wiele nowych zjawisk konsumenckich. W przypadku platform wideo konsumenci często wykupują oni dostęp na krótki czas i możliwie szybko oglądają wszystkie materiały, którymi są zainteresowani. Równocześnie same platformy podejmują działania mające na celu zabezpieczenie swoich przychodów, jak chociażby ograniczenie we współdzieleniu kont. Fragmentacja rynku z kolei wymusza posiadanie wielu subskrypcji, co znajduje odbicie w statystykach – 48% ankietowanych uważa, że płaci za dużo za treści, których nawet nie ogląda. Można się więc spodziewać, że gwałtowny wzrost kosztów, który można zauważyć wśród prawie wszystkich platform streamingowych, nasili starania konsumentów w poszukiwaniu najbardziej ekonomicznej opcji – mówi Mateusz Mazur, Partner EY, Lider obszaru inżynierii cyfrowej.

Tak czy inaczej zauważalnym trendem konsumenckim jest wprowadzanie oszczędności do domowych budżetów (44 proc).

Czytaj także:

Jaka jest przyszłość kanałów telewizyjnych w Polsce? – ISPortal

O KameleonTV podczas Zjazdu MiŚOT – ISPortal

Marek Nowak
Marek Nowak
Redaktor naczelny ISPortal, wcześniej związany między innymi z miesięcznikiem Mobile Internet. Artykuły dotyczące nowych technologii publikował także w portalu Trojmiasto.pl. Po godzinach tworzy opowiadania science-fiction, które ukazały się w kilku już pismach literackich (Nowa Fantastyka, Epea, QFant).

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze