TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

W senacie dyskutowano o przyszłości telewizji lokalnych

5 lipca 2023 roku odbyła się w Senacie „Panel ekspercki. Umiejscowienie telewizji lokalnych w debacie publicznej”. Zorganizowanie tego wydarzenia to część szerszej akcji „Ratujmy telewizje lokalne”. Ma ona na celu analizę sytuacji telewizji lokalnych na polskim rynku, zdefiniowanie ich problemów i potrzeb oraz stworzenia rozwiązań, które pomogą im dalej funkcjonować.

Inicjatorem całego wydarzenia był Grzegorz Napieralski. W akcje zaangażowana jest Polska Izba Komunikacji Elektronicznej, która współorganizowała debatę. Krzysztof Pstrong – dyrektor generalny PIKE, Grzegorz Napieralski oraz senatorka Magdalena Kochan  zainaugurowali spotkanie.

– Co my parlamentarzyści możemy zrobić, żebyście to wy się rozwijali? Żebyście przekazywali te ważne wiadomości dla lokalnych społeczności. CO możemy w przyszłym parlamencie zrobić? – mówił w trakcie wystąpienia do obecnych na Sali przedstawicieli i przedstawicielek lokalnych stacji telewizyjnych Grzegorz Napieralski .

Krzysztof Pstrong w swoim wystąpieniu mówił o umiejscowieniu telewizji lokalnych w debacie publicznej, a także o finansowaniu telewizji lokalnych, z czym są największe problemy. Dlatego też pojawiła się debata, która ma prowadzić do wspólnej walki o nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji. W nowej ustawie miałyby się znaleźć zapisy dotyczące telewizji lokalnych oraz o finansowanie naszych telewizji z budżetu państwa.

Telewizje lokalne i pomysły na ich finansowanie

Wprowadzenie tematu dyskusji odbyło się poprzez emisję filmu „Fenomen telewizji lokalnych” przygotowanego przez WTK – telewizję lokalną z Poznania oraz prezentacje na temat modeli finansowania telewizji lokalnych w różnych państwach świata, którą przygotował Jakub Woźny z Kancelarii Prawnej Media.

W panelu eksperckim moderowanym przez Jakuba Woźnego udział wzięli:
Witold Graboś- ekspert rynku medialnego, Członek Rady Konsultacyjnej PIKE,
Maciej Świrski – przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
Krzysztof Luft – dziennikarz, były członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Brakowało w tym zestawieniu niestety kobiet, które w ogromnej mierze są pracownicami mediów lokalnych, co było widoczne zarówno w trakcie prezentacji filmu, na sali, jak i w drugiej części spotkania.

Panowie z panelu eksperckiego analizowali potrzebę mediów lokalnych, misję, jaką mają te media i stworzenia stabilnej bazy finansowej, która pozwoliłaby telewizjom lokalnym działać i tę misję realizować.

–  W sprawozdaniu KRRiT temat lokalnych mediów jest marginalny – zauważył Maciej Świrski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Jednak telewizje lokalne są dla KRRiT fundamentem nowego ładu medialnego – dodał.

Analizę pełnienia misji zaspokajania potrzeb lokalnych przez regionalne ośrodki TVP przedstawił w swojej wypowiedzi Krzysztof Luft.

– Mamy w Polsce warszawocentryczność, monocentryczność. Lokalne stacje TVP mają prezesa w Warszawie. Tam wybierana jest dyrekcja i zawsze może być zmieniona. Struktura TVP jest wadliwa. Uzależnienie ośrodków regionalnych od centrali utrudnia realizowanie misji – zauważył Krzysztof Luft, dziennikarz, były członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Tę misję przejmują telewizje lokalne. A te są głównie kablowe. Szczególnie w ośrodkach o mniejszej urbanizacji stanowi to problem.

Witold Graboś mówił o kwestiach funkcjonowania telewizji lokalnych w czasach coraz większej popularności telewizji internetowych.

–  Nie widzę problemu konkurencji między programami internetowymi, a tymi nadawanymi zgodnie z koncesją – stwierdził Witold Graboś, ekspert rynku medialnego, Członek Rady Konsultacyjnej PIKE.

Jednak jeszcze szerzej wypowiedział się o sposobach na finansowanie telewizji lokalnych tak, by miały one stabilną sytuację, a osoby w nich pracujące nie musiały obawiać się o swój byt.

– KRRiT nigdy nie wpadła na prosty pomysł, żeby zadbać o dobrą bazę finansową dla lokalnych mediów – zauważył Witold Graboś – Telewizje lokalne są z reguły komercyjne, ale na niekomercyjnym rynku. Lokalne firmy nie mają pieniędzy, żeby się w nich reklamować, a na pewno nie mają takich budżetów jak reklamujące się w telewizjach ogólnopolskich. Dlatego trzeba szukać innych sposobów finansowania mediów lokalnych. Chociażby dofinansowanie zatrudnienia w tych mediach. Podniosłoby to prestiż pracy i ułatwiło działania misyjne. Takie dofinansowanie wyniosłoby minimalną krajową.

Co politycy wiedzą o telewizjach lokalnych?

W pierwszej części spotkania swoje przysłowiowe „5 minut” miały także:
– Barbara Zdrojewska – przewodnicząca Komisji Kultury i Środków Przekazu,
– Iwona Śledzińska-Katarasińska – zastępczyni przewodniczącego Komisji Kultury i Środków Przekazu,
– Jan Grabiec – przewodniczący Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii,
– Adam Szejnfeld- przewodniczący Senackiego Zespołu ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

–  Zajmujemy się mediami, niezależnością mediów, pluralizmem mediów. Była dyskusja dotycząca lokalnej prasy, teraz rozmawiamy o lokalnych telewizjach – mówiła Barbara Zdrojewska, przewodnicząca Komisji Kultury i Środków Przekazu.

– Jesteśmy w przededniu rewolucji na polskim rynku mediów lokalnych. Czeka nas nowa ustawa. W tej ustawie musi być ustanowiony autonomiczny, niezależny fundusz misji publicznej – dodała Iwona Śledzińska-Katarasińska, zastępczyni przewodniczącego Komisji Kultury i Środków Przekazu.

Wielu polityków wypowiadających się w części pierwszej spotkania zaznaczało, że nie zna się dobrze na temacie, że znaleźli się tu po to, żeby wysłuchać specjalistów i specjalistek, osób na co dzień zajmujących się pracą w lokalnych telewizjach.

Niestety po przerwie, gdy swoje wystąpienia miały właśnie te osoby, większości polityków próżno było szukać na sali, a przeznaczone da nich miejsca w pierwszych rzędach świeciły pustkami. Wtedy pojawiły się tematy pokazujące pracę w mediach lokalnych – ze szczególnym uwzględnieniem telewizji – od środka.

Funkcjonowanie telewizji lokalnych od środka

W tej części o zasięgu telewizji lokalnych mówiła Ewa Michalska – Fundacja Fundusz Telewizji Lokalnych. Telewizje lokalne to 150 koncesji i oglądalność na poziomie 5,2 mln osób.

Anna Kobielska-Okrój z Telewizji Pro-Art przedstawiła misyjny charakter telewizji lokalnych, a Patrycja Drewa z Twojej Telewizji Morskiej o funkcji informacyjnej lokalnych mediów oraz ich funkcji integracyjnej dla lokalnych społeczności. Bogda Orzechowska z Telewizja Suwałki w wystąpieniu  „Co robią tv lokalne podczas sytuacji kryzysowej, w tym pandemii?” opowiedziała o trudnej sytuacji lokalnego ośrodka w czasach Covidu. O godzeniu potrzeby informacji o zagrożeniach i przekazywaniu sposobów na radzenie sobie w przypadku podejrzenia zarażenia z trudnościami finansowymi, jakie w tym czasie dotykały wiele lokalnych przedsiębiorców w tym lokalnych telewizji.

Piotr Marek z Truso Media miał wystąpienie zatytułowane  „Jak firma Google wspierała media lokalne w Polsce i na świecie?”.  Eugeniusz Domański z Telewizja Olsztyn opowiedział o działaniach blokujących telewizje lokalne.  Rafał Tatarek – Rekord Grupa Mediowa wzbogacił wiedzę zgromadzonych o prezentacje dotycząca różnic na rynku reklamy lokalnej na przykładach z radia i telewizji.

Juliusz Marek ze Stowarzyszenia Polskie Telewizje Lokalne i Regionalne starał się pokazać drogę prowadzącą do zapewnienia funkcjonowania telewizji lokalnych poprzez odpowiednie regulacje prawne, dostrzeżenia w systemie prawnym istnienia i realizacji misji przez te telewizje oraz zagwarantowanie systemu finansowania dla tych ośrodków.

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Nowy, uniwersalny kabel kanalizacyjny w xbest.pl

OPTIX Saver LSZH ZW-NOTKtsdDb UNMC301 to zewnętrzno-wewnętrzny kabel, będący uzupełnieniem rodziny wielotubowych, magistralnych światłowodów...

Czy Apple na Let Unfastened zaprezentuje funkcję edycji zdjęć opartą na AI?

Apple ma pracować nad funkcją edycji zdjęć, która wykorzystuje sztuczną inteligencję. Możliwe, że zaprezentuje...

Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT – stan prac

Mijają dwa lata od rozpoczęcia budowy nowoczesnego Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT. Powstaje ono...

mObywatel 2.0 także dla przedsiębiorców

Prowadzenie małej firmy to wielkie wyzwanie. Dotyczy to jednoosobowej działalności gospodarczej, ale też trochę...