Uwierzytelnianie dwuskładnikowe, inaczej nazywane dwupoziomowym bądź weryfikacją dwuetapową to metoda autoryzacji, która stosowana jest przy logowaniu do aplikacji bądź witryny. Weryfikacja tożsamości użytkownika zachodzi podczas dwóch etapów: za pomocą hasła, a następnie dodatkowego składnika.
Uwierzytelnianie dwuskładnikowe
Wiele osób zastanawia się, co to jest uwierzytelnianie dwupoziomowe. Zanim przejdziemy do wytłumaczenia tego pojęcia, warto zapoznać się z tym, dlaczego ma ono tak ogromne znaczenie.
Do wielu kont na stronach internetowych czy aplikacji logujemy się za pomocą jedynie naszego loginu i hasła. Istnieje kilka czynników, przez które takie działanie okazuje się niewystarczające oraz nie zapewnia odpowiedniej ochrony. Użytkownicy mimo licznych komunikatów i próśb o ustawienie silnego hasła, decydują się na dość prostą kombinację lub w kilku miejscach używają tej samej opcji. Wynika to w głównej mierze z tego, że są po prostu zmęczeni koniecznością zapamiętywania wielu różnych, a często trudnych ciągów znaków otwierających dostęp do poszczególnych portali czy aplikacji.
Nawet w sytuacji posiadania mocnego hasła można paść ofiarą przestępstwa. Choć wydaje się, że unikalna i skomplikowana kombinacja zapewnia wystarczającą ochronę przed atakami ze strony cyberprzestępców, nie zawsze tak jest. Oszuści nie będą tracić czasu na zgadywanie hasła, zamiast tego wykorzystują działania, dzięki którym Ty sam je im podasz.
Phishing to praktyka polegająca na nakłanianiu użytkowników do wpisywania swojego hasła na fałszywych stronach, które do złudzenia przypominają te prawdziwe. Oprócz tego, że każdą podejrzaną witrynę powinniśmy dokładnie sprawdzać, niezwykle pomocnym narzędziem, mogącym uchronić nas przed chociażby wyczyszczeniem konta w banku, jest dwuskładnikowe uwierzytelnianie.
2FA – co to jest?
2FA code – co to jest i do czego służy? – to pytanie zadaje sobie wiele osób. Zazwyczaj pada ono wtedy, gdy po raz pierwszy ktoś spotyka się z tym skrótem w kontekście zabezpieczania dostępu do różnego rodzaju kont. 2FA to pochodzące z angielskiego określenie na uwierzytelnianie dwuskładnikowe (ang. Two-Factor Authentication).
Uwierzytelnianie sprawia, że aplikacje i witryny, z których korzystasz, są po prostu bezpieczniejsze. Oprócz hasła stosuje się także drugi czynnik, pozwalający na weryfikację tożsamości użytkownika. Mogą to być dodatkowy PIN bądź tajne pytanie odnoszące się np. do jego miejsca urodzenia czy imienia pierwszego psa. Częstym drugim składnikiem są dane biometryczne użytkownika – odcisk palca czy skan twarzy. Zdarza się także, że w tej roli stosuje się jednorazowe hasło, które zostało przesłane np. na telefon lub specjalne urządzenie. Drugie uwierzytelnianie może zachodzić także za pomocą dedykowanej aplikacji mobilnej, np. Google Authenticator, która dostępna jest zarówno dla systemu Android, jak i iOS.
2-etapowe logowanie – czy jest bezpieczne?
W czasach rosnącej cyberprzestępczości uwierzytelnianie dwuskładnikowe jest niezbędnym elementem, który zapewnia użytkownikom najwyższy poziom bezpieczeństwa i ochrony przed atakami ze strony oszustów oraz przestępców internetowych. Wszelkie instytucje gromadzące wrażliwe dane wymagają podania czegoś więcej niż jedynie hasła, aby umożliwić użytkownikowi dostęp do jego konta. Dlatego decydują się na prowadzenie dwuetapowego logowania. Dzięki temu poziom bezpieczeństwa znacznie się podwyższa. Nawet jeśli cyberprzestępca dowiedział się, jakie jest hasło użytkownika, nie uda mu się przejść drugiego etapu, więc nie uzyska dostępu do jego konta.
Uwierzytelnianie dwuskładnikowe – gdzie wykorzystywane?
Istnieje wiele stron internetowych gdzie pojawia się uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Powszechnie stosowane jest w bankowości internetowej, na poczcie elektronicznej czy portalach takich jak Instagram, Facebook, LinkedIn bądź Twitter. Możemy się z nim spotkać robiąc zakupy online, np. na PayPay czy Amazonie oraz w aplikacjach służących do komunikacji, takich jak chociażby Slack.