Wraz z początkiem 2025 roku weszła w życie nowa ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej. Wprowadziła szereg zmian mających na celu wzmocnienie bezpieczeństwa obywateli. Zmiany te mają również zwiększyć skuteczność zarządzania kryzysowego w naszym kraju.
Istotnym elementem zarządzania bezpieczeństwem jest wykorzystanie telekomunikacji. Ustawa zawiera w tym zakresie postanowienia, które odnoszą się zarówno do podmiotów państwowych, jak i do prywatnych. Akt ten przewiduje mianowicie, że przedsiębiorcy telekomunikacyjni mogą być zobowiązywani do podejmowania określonych czynności, które zlecą im uprawnione organy. Jakie więc nowe obowiązki dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych wynikają z ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej?
Komunikaty
Pierwszy z tych obowiązków dotyczy przekazywania komunikatów. W myśl ustawy, do nieodpłatnego przekazywania wiadomości mogą zostać zobligowani: nadawca programu radiowego i telewizyjnego oraz operator ruchomej sieci telekomunikacyjnej. Takie żądanie może zgłosić minister do spraw wewnętrznych lub wojewoda za pośrednictwem Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. O zażądanie skierowania komunikatu będą mogły wnioskować określone w ustawie organy i podmioty ochrony ludności i obrony cywilnej. Obszar, na który należy przekazać komunikat, ma określać minister właściwy do spraw wewnętrznych.
Ustawa przewiduje również kolejny, zbliżony obowiązek, skierowany jednak wyłącznie do operatorów ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej. Na żądanie tych samych organów mogą oni zostać zobowiązani do nieodpłatnego wysyłania komunikatów do wszystkich lub określonych grup użytkowników końcowych. Przykładem takiej grupy użytkowników są użytkownicy przebywający na określonym obszarze. Wspomniane organy mogą przy tym żądać przekazywania komunikatów jednorazowo lub przez okres wskazany przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
System
Kolejny nowy obowiązek jest związany z funkcjonowaniem ustanawianego przez ustawę Systemu Bezpiecznej Łączności Państwowej („SBŁP”). Utworzenie SBŁP zapewnić ciągłość i bezpieczeństwo funkcjonowania administracji państwowej oraz ochrony ludności i obrony cywilnej.
Nadzorujący SBŁP Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji otrzyma uprawnienie do zlecania m. in. przedsiębiorcom telekomunikacyjnym zadań w związku z organizacją, budową, utrzymaniem i modernizacją SBŁP. Takie zlecone zadania będą mogły otrzymać jedynie przedsiębiorcy telekomunikacyjni posiadający świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego pierwszego stopnia i dający rękojmię należytego wykonywania zadań.
Ustawa nie wyjaśnia jednak, jakie mają być zasady takiej współpracy. W szczególności nie wiadomo, czy będzie to świadczenie odpłatnych usług, czy też realizacja nieodpłatnego zadania.