Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował „Sprawozdanie Prezesa UKE dotyczące przestrzegania na polskim rynku regulacji Rozporządzenia 2015/2120 w zakresie otwartego Internetu”. Badanie obejmowało okres od 1 maja 2021 r. do 30 kwietnia 2022 r.
W okresie objętym monitoringiem przeanalizowano warunki świadczenia usługi dostępu do internetu. Uwzględniono też stosowane środków zarządzania ruchem. Sprawdzono warunki i zasady świadczenia usług specjalistycznych przez dostawców usług internetowych i informacje o jakości świadczonych usług przekazywane abonentom w dokumentach umownych.
Sprawozdanie przygotowano wykorzystując odpowiedzi, których udzielały same ISP. Badanymi podmiotami były:
– Orange Polska S.A.,
– P4 sp. z o.o.,
– Polkomtel sp. z o.o.,
– T-Mobile Polska S.A.,
– UPC Polska sp. z o.o.,
– Vectra S.A.,
– Netia S.A.,
– Cyfrowy Polsat S.A.,
– Multimedia sp. z o.o.,
– Premium Mobile sp. z o.o.,
– Inea sp. z o.o.,
– Toya sp. z o.o.,
– Canal+ Polska S.A.,
– Virgin Mobile sp. z o.o.,
– ASTANET S.A.,
– Klucz Telekomunikacja sp. z o.o.,
– Przedsiębiorstwo PROMAX Spółka Jawna Zofia Fórmanek-Okrój,
– Lycamobile sp. z o.o.,
– Otvarta sp. z o.o., Beskid Media sp. z o.o., Syrion sp. z o.o.,
– SAT-FILM sp. z o.o i Wspólnicy Spółka Komandytowa,
– KOBA sp. z o.o.
W 2020 r. przez te firmy świadczonych było 96,2 proc. wszystkich usług dostępu do internetu.
W latach 2016 – 2022 widoczny jest trend wzrostowy w obszarze prędkości transmisji danych w kierunku pobierania i wysyłania danych. Tylko w dwóch ostatnich latach średnia prędkość pobierania danych wzrosła z poziomu 50,6 Mb/s wzrosła aż do 92,6 Mb/s (2020 -2022).
Usługi specjalistyczne, które jako przez siebie świadczone wskazywały najczęściej ISP, to:
– telewizja linearna IPTV,
– telefonia VoIP,
– VPN ,
– usługi transmisji danych.
Pośród 16 skontrolowanych przez UKE dokumentów umownych jedynie 6 spełniała wymogi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie dostępu do otwartego internetu.
Nieprawidłowości, które pojawiały się najczęściej to:
– tekst w dokumentach zbyt małą i nieczytelną czcionką,
– odwołania w dokumentach umownych do innych dokumentów umownych,
– niewłaściwe definiowanie prędkości maksymalnej,
– brak zdefiniowanej prędkości najczęściej dostępnej
– podawanie prędkości w wartościach o różnych jednostkach
Źródło: uke.gov.pl