TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Tory w roli elektrowni dzięki fotowoltaice

Transformacja energetyczna to hasło, które ostatnio pojawia się w dyskusjach publicznych coraz częściej. Potrzebne są nowoczesne rozwiązania, które pozwolą spełniać rosnące zapotrzebowanie na energię elektryczną oszczędzając kosztów ekologicznych. Greenrail proponuje rozwiązanie, które pozwoli zmienić podkłady kolejowe w fotowoltaikę.

Nowoczesne rozwiązanie proponowane przez Greenrail do wykorzystania na kolei oparte jest na specjalnych podkładach kolejowych. Zastosowano w nich zintegrowane panele słoneczne. Wytwarzana w ten sposób energia może być następnie wykorzystana do zasilania pociągów, oświetlenia stacji kolejowych, a nawet okolicznych miejscowości.

Rozwiązanie przetestowano we Włoszech. Przez pół roku sprawdzano, jak wygląda w praktyce zastosowanie tej technologii.

Greenrail przekonuje o skuteczności rozwiązania

Firma zapewnia, że podkłady będą łatwe w montażu i konserwacji.

Czyszczenie 1 km fotowoltaiki na torach zajmuje zaledwie kilka minut, a wykorzystuje się do tego wózek wyposażony w szczotki i strumień wody pod spodem. Ułatwia to szybkie czyszczenie dużych powierzchni oraz pozwala zaoszczędzić zasoby i czas w porównaniu z konserwacją konwencjonalnych instalacji fotowoltaicznych – wyjaśnia firma Greenrail.

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy Greenrail przeprowadził serię testów. Ocenił w nich efektywność energetyczną fotowoltaiki na podkładach, jej odporność na warunki atmosferyczne i wpływ na funkcjonowanie kolei. Wstępne wyniki potwierdzają trwałość rozwiązania i skuteczność jego zastosowania.

– Jak dotąd wstępne opinie były bardzo pozytywne i obiecujące, zarówno jeśli chodzi o efektywność energetyczną elementów fotowoltaicznych, jak i ich zdolność do wytrzymywania wymagań eksploatacyjnych kolei – mówi Emanuele Occhipinti, dyrektor generalny Greenrail.

Zgodnie z deklaracjami Greenrail1 km podkładów fotowoltaicznych może wygenerować 44 MWh rocznie. Energię będzie można dostarczyć do sieci lub wykorzystać na samej kolei do zasilania stacji, przejazdów kolejowych i sygnalizacji świetlnej.

– Integrując moduły fotowoltaiczne z podkładami kolejowymi Greenrail, przekształcamy koleje w wysoce produktywne, zrównoważone elektrownie energetyczne. Co więcej, wykorzystując w produkcji podkładów materiały pochodzące z recyklingu, takie jak guma i plastik, pokazujemy nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój – zapewnia Emanuele Occhipinti.

Zgodnie z zapewnieniami w ciągu roku firma ma mieć gotowy produkt. Rozwiązanie będzie można stosować na rynku międzynarodowym.

Źródło: spidersweb.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze