GIGAinternet ze Skały, jako lokalny operator wyróżniony w konkursie TeleOdpowiedzialny Roku 2023, od lat angażuje się w działania na rzecz swojej społeczności. Firma i jej pracownicy pomagają tam, gdzie wsparcie jest najbardziej potrzebne – organizują zbiórki charytatywne, wspierają edukację młodzieży, współpracują z Ochotniczą Strażą Pożarną i angażują się w lokalne inicjatywy. Jak pomaganie wpłynęło na rozwój firmy i jej relacje z mieszkańcami?
Rozmawiamy z Kamilem Koprowskim, przedstawicielem firmy, o działaniach zespołu odpowiedzialnego za CSR.
Żyjemy w czasach, gdy ludzkie gesty czynienia dobra są na wagę złota. Jak pomagacie lokalnym społecznościom?
Tak, to bardzo trafne sformułowanie. Pomagamy na wiele sposobów, dostosowując nasze działania do realnych potrzeb lokalnej społeczności. Wspieramy inicjatywy społeczne, takie jak dofinansowanie wydarzeń okolicznościowych, pikników oraz zbiórek charytatywnych – m.in. na zakup pojazdu specjalistycznego dla osób z niepełnosprawnościami czy samochodu dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Szczególną wagę przywiązujemy do edukacji – współpracujemy z Zespołem Szkół w Skale, corocznie przygotowując stoisko na Targi Edukacji w Krakowie. Organizujemy warsztaty z technologii światłowodowej oraz oferujemy uczniom możliwość odbycia praktyk, dzięki czemu zdobywają cenne umiejętności i rozwijają swoje pasje technologiczne.
Dlaczego warto pomagać?
Odpowiedź jest bardzo prosta – pomaganie się opłaca, zarówno tym, którzy otrzymują pomoc, jak i tym, którzy ją udzielają. Budujemy silniejsze relacje z innymi i wzmacniamy poczucie wspólnoty. Dla nas, jako pomagających, to ogromna satysfakcja i poczucie spełnienia. Sam zauważam po sobie i moich pracownikach, że czujemy się bardziej wartościowi i istotni, widząc, jak nasza pomoc realnie wpływa na życie innych. Ponoć istnieją badania, które dowodzą, że pomaganie innym poprawia samopoczucie i zwiększa poczucie szczęścia – i coś w tym jest. Pomagając, wpływamy na poprawę sytuacji naszej lokalnej społeczności. Nasze działania mogą również inspirować innych do podobnych postaw, budując bardziej współczujące i wspierające społeczeństwo. Uczymy się dostrzegać potrzeby innych, co rozwija naszą empatię i zrozumienie dla ich sytuacji. Takie doświadczenia zmieniają sposób, w jaki postrzegamy świat.
Czy możecie opowiedzieć o projekcie, z którego jesteście szczególnie dumni?
Trudno wskazać jeden konkretny projekt, ponieważ staramy się pomagać na tyle, na ile możemy, a wraz z rozwojem firmy i poszerzaniem obszaru, na którym świadczymy usługi otrzymujemy coraz więcej zgłoszeń o bardzo zróżnicowanym charakterze. Realizujemy duże projekty budowy sieci, finansowane zarówno ze środków unijnych, jak i własnych. Obecnie jesteśmy zaangażowani w projekt FERC na terenie powiatu miechowskiego. Jednak to edukacja jest obszarem, który szczególnie chcielibyśmy wyróżnić. Możemy ją wspierać przy wielu naszych codziennych zadaniach. Współpracujemy z nauczycielami, dzięki czemu lekcje dla uczniów stają się ciekawsze i bardziej praktyczne. Organizujemy praktyki, które nie tylko dają młodzieży możliwość zdobycia cennych umiejętności, ale także pozwalają nam nawiązać relacje z przyszłymi pracownikami – kilku naszych praktykantów zostało z nami na stałe. Udział w targach edukacyjnych i szkoleniach to dla uczniów odskocznia od codziennych obowiązków szkolnych, a dla nas – od pracy biurowej. Tego typu inicjatywy przynoszą wzajemne inspiracje – widzimy, jak na przestrzeni lat zmienia się młodzież, jakie ma potrzeby, pomysły i odwagę w ich realizacji. To bardzo budujące, bo młodzież to nasza przyszłość.
Kto za co odpowiadał?
W działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu zaangażowane były praktycznie wszystkie działy – od marketingu, przez dział handlowy, aż po dział techniczny i budowy sieci. Pomagał każdy, kto chciał i mógł. Pracownicy często się wymieniali, ponieważ nie zawsze można było oddelegować te same osoby. Był to wspólny wysiłek, który przyniósł nam ogromną satysfakcję.
Dlaczego społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) jest tak ważna?
CSR jest dla nas bardzo istotny, ponieważ otwiera nas na wyzwania wykraczające poza codzienne obowiązki służbowe. Wzrasta przez to zaangażowanie pracowników, jest to bardzo odczuwalne, poprzez chęć uczestniczenia w takim czy innym projekcie. Jesteśmy pozytywnie postrzegani przez współpracowników, klientów, partnerów biznesowych, lokalne władze i organizacje. Nasza firma znana jest nie tylko jako dostawca usług telekomunikacyjnych, ale także jako firma, na którą można liczyć. Dzięki tym działaniom relacje między klientami a pracownikami stały się bardziej trwałe, otwarte i przyjazne.
Jakie wasze działania CSR łatwo mogą podpatrzeć inni operatorzy?
Warto angażować się we współpracę z placówkami edukacyjnymi. Czynnie i z dużym zaangażowaniem uczestniczymy w projekcie NASK dla szkół. Edukujemy i szkolimy młodzież w wieku szkolnym. Uczestniczymy w piknikach, imprezach okolicznościowych. Dbamy także o ekologię – segregacja odpadów jest u nas na porządku dziennym, ograniczamy zużycie plastiku. W relacjach z klientami i pracownikami stawiamy na przejrzystość i uczciwość, dążąc do wypracowania korzystnych rozwiązań.Wspieramy również naszych pracowników, oferując im pakiety sportowe oraz możliwość korzystania z naszych usług na preferencyjnych warunkach. Współpracujemy z lokalnym sadownikiem, który dostarcza nam świeże jabłka. Tworzymy przyjazne środowisko pracy, dbając o motywację i komfort naszego zespołu.
Jakie rady dalibyście operatorom, którzy chcą zacząć pomagać?
To bardzo proste – po prostu zacznijcie! Wprowadźcie te działania do swojej firmy, a efekty pozytywnie Was zaskoczą. Nawet jeśli na początku będziecie sceptyczni, szybko zobaczycie korzyści – zarówno dla firmy, jak i dla społeczności.
Jakie było najtrudniejsze wyzwanie w podjętych działaniach CSR?
Nie napotkaliśmy większych trudności. Każde działanie, którego się podjęliśmy, realizowaliśmy zgodnie z planem i doprowadzaliśmy do końca. Przyjazne nastawienie i otwartość drugiej strony ułatwiały nam każdy etap realizacji.
Jak przygotować się do działania na rzecz lokalnej społeczności?
Najważniejsze to dobrze poznać mieszkańców i pozwolić im poznać nas. Warto zacząć od lokalnego researchu – porozmawiać z radnymi, sołtysami i zapytać, wokół jakich inicjatyw organizuje się społeczność. Często są to kluby sportowe, świetlice czy OSP. Informacja o naszej działalności szybko rozejdzie się „pocztą pantoflową”. Nie ukrywam, że obecnie jesteśmy na etapie wyboru zagadnień, w które będziemy się angażaować. Pomysły przychodzą od pracowników, instytucji czy samych mieszkańców – czasem nawet instalatorzy otrzymują prośby o kontakt w sprawach społecznych. To bardzo miłe i cieszy nas taka otwartość.
Jak takie działania wpłynęły na wizerunek firmy?
Bardzo pozytywnie. Jak już wspominałem, przychylność społeczności lokalnej odczuwamy na każdym etapie naszej pracy. Jeśli organizujemy spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektu czy budowy sieci, to zawsze możemy liczyć na wsparcie – udostępnienie sali, poświęcenie czasu. Nasze działania stały się rozpoznawalne – często informacja o naszych działaniach wyprzedza nasze oficjalne ogłoszenia. Otwiera to wiele drzwi i sprawia, że kolejne inicjatywy pojawiają się naturalnie. Po latach sami jesteśmy zaskoczeni, w ilu projektach wzięliśmy udział.
Czy współpracowaliście z innymi organizacjami, firmami lub społecznościami przy realizacji swoich inicjatyw?
Nie dzielimy inicjatyw na „nasze” i „obce” – traktujemy je jako wspólne, partnerskie, które przynoszą korzyści wszystkim zaangażowanym. Inicjatywa lokalna, to nazwa, która tu idealnie pasuje. Zwykle przy realizacji tych działań współpracujemy z innymi organizacjami, firmami lub społecznościami.
Jakie plany na przyszłe działania?
Najbliższy czas to intensywne prace nad realizacją projektu FERC na terenie powiatu miechowskiego. Finalizacja budowy ponad 400 km sieci światłowodowej i zapewnienie dostępu do usług telekomunikacyjnych dla ponad 4000 punktów adresowych. To ogromne przedsięwzięcie, które ma na celu również przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu wśród mieszkańców, umożliwiając im dostęp do szybkiego internetu i nowych możliwości edukacyjnych oraz zawodowych. To ważny krok ku zrównoważonemu rozwojowi regionu. Przed nami pracowity okres, zatem prosimy trzymać za nas kciuki!
Jaka inicjatywa spośród wszystkich z jakimi mieliście styczność wydaje się wam najlepsza?
Trudno zachować obiektywizm i wskazać jedną konkretną. Najlepsza inicjatywa to taka, która przynosi najwięcej radości, satysfakcji, dumy i poczucia spełnienia. Taka, po której słyszymy „dobra robota” – zarówno od uczestników, jak i beneficjentów.
Jak działania CSR wpływają na firmę?
Największym efektem jest wzrost naszej reputacji wśród obecnych i przyszłych klientów, co przekłada się na ich lojalność. Zauważamy, że abonenci chętniej pozostają z nami na dłużej i korzystają z dodatkowych usług. Co ciekawe, zaczęliśmy przyciągać kandydatów do pracy spoza lokalnego rynku – niektórzy decydują się zmienić miejsce zamieszkania by dołączyć do naszego zespołu. To dla nas nowa ale bardzo pozytywna sytuacja. Dodatkowo, rośną morale obecnych pracowników – widzą firmę jako stabilne, dobrze zorganizowane i odpowiedzialne miejsce pracy. Dzięki pozytywnemu wizerunkowi sprawniej nawiązujemy współpracę z samorządami i innymi organizacjami. Wiele projektów, które zaczęliśmy lata temu, trwa do dziś.
—
W tej edycji konkursu zmieniony został formularz aplikacyjny, dzięki temu składanie aplikacji będzie jeszcze łatwiejsze. Czekamy na wasze zgłoszenia: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfxWixDgQxW3rjZip9L9dWzbH6toz8urJNHB1UCI7yjJ3X4eA/viewform
Więcej informacji o konkursie oraz poprzednie edycje: misot.pl/teleodpowiedzialni
Zobacz spot promujący lokalnych operatorów, na końcu którego możemy umieścić logo twojej firmy: https://www.youtube.com/watch?v=JQdx78eX4q4, zgłoszenia za pośrednictwem maila na adres: biuro@lokalni.org.pl
Zobacz też: