Światowy raport The Transformational Opportunity of AI on ICT Jobs przewiduje, że 92 proc. miejsc pracy w sektorze ICT ulegnie dużej lub umiarkowanej transformacji w wyniku postępów w dziedzinie sztucznej inteligencji. Daje także wskazówki dla osób, które chcą podnieść swoje kompetencje i pogłębić wiedzę z zakresu sztucznej inteligencji.
Konsorcjum firm z branż IT i zarządzania kadrami (m.in. Cisco, Accenture, Eightfold, Google, IBM, Indeed, Intel, Microsoft i SAP) przeanalizowało wpływ sztucznej inteligencji na prawie 50 najważniejszych zawodów z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT). Przedstawiło też rekomendacje dotyczące rozwoju umiejętności.

Świat się zmienia
Narzędzia takie jak ChatGPT, Gemini, Midjourney zmieniają środowisko pracy. Według badania Światowego Forum Ekonomicznego aż 58 procent ankietowanych pracowników uważa, że ich umiejętności zawodowe zmienią się znacząco w ciągu najbliższych pięciu lat z powodu sztucznej inteligencji i konieczności pracy z dużymi zbiorami danych (Big Data).
– Sztuczna inteligencja otwiera nowe możliwości i przynosi nieznane dotąd korzyści. W związku z tym musimy dbać o to, aby umiejętności i kwalifikacje na rynku pracy były dostosowane do dynamicznie zmieniającego się środowiska cyfrowego, tak, by nikt nie został w tyle – powiedziała Francine Katsoudas, Chief People, Policy & Purpose Officer w Cisco. – Jako konsorcjum podjęliśmy wspólną odpowiedzialność za przeszkolenie i podniesienie kwalifikacji 95 milionów ludzi w ciągu najbliższych 10 lat. Inwestując w długoterminową strategię na rzecz inkluzywnego rynku pracy, możemy pomóc wszystkim uczestniczyć i rozwijać się w erze AI.

Czy AI dotrze wszędzie?
Wpływ sztucznej inteligencji na zawody z branży ICT według wskazanego raportu:
- 92 procent zawodów ICT ma przejść znaczną lub umiarkowaną transformację w wyniku rozwoju AI;
- profesjonaliści na szczeblu podstawowym i średnim są na czele transformacji AI, zaś 40 proc. stanowisk na poziomie średnim i 37 proc. stanowisk na poziomie podstawowym ma przejść dużą transformację;
- w miarę jak AI redefiniuje funkcje zawodowe, na znaczeniu zyskają takie umiejętności jak kompetencje AI, etyka AI, odpowiedzialna AI, inżynieria podpowiedzi, znajomość dużych modeli językowych [LLM] oraz metodyki zwinne, podczas gdy inne będą mniej istotne (tradycyjne zarządzanie danymi, tworzenie treści, utrzymanie dokumentacji, podstawowe programowanie i języki oraz wyszukiwanie informacji);
- podstawowe umiejętności są potrzebne we wszystkich rolach ICT, aby przygotować się na sztuczną inteligencję, w tym biegłość w obsłudze AI, analityka danych i inżynieria podpowiedzi.
Członkowie konsorcjum zobowiązali się do budowania inkluzywnego środowiska pracy, oferując możliwości, które będą wspierać rodziny i przyczyniać się do rozwoju gospodarczego, a także do tworzenia ścieżek zawodowych dla pracowników, zwłaszcza w sektorach, które będą coraz bardziej zintegrowane z technologią AI. Ustalono też kilka celów na najbliższe 10 lat, związanych z rozwojem umiejętności:
- Cisco zobowiązało się do przeszkolenia 25 milionów osób w zakresie cyberbezpieczeństwa i umiejętności cyfrowych do 2032 roku.
- IBM planuje przeszkolić 30 milionów osób w zakresie umiejętności cyfrowych, w tym 2 miliony w zakresie AI do końca 2026 roku.
- Intel planuje dać możliwość zdobycia umiejętności AI ponad 30 milionom osób, by mogły sprostać wymaganiom obecnych i przyszłych miejsc pracy do 2030 roku.
- Microsoft zobowiązał się do przeszkolenia i certyfikacji 10 milionów osób w zakresie umiejętności cyfrowych do 2025 roku, który to cel już udało się przekroczyć, przeszkalając i certyfikując 12,6 miliona osób o rok wcześniej, niż planowano.
- SAP zobowiązało się do podniesienia kwalifikacji dwóch milionów osób na całym świecie do 2025 roku.
- Google niedawno ogłosił, że przeznacza ponad 130 milionów dolarów na wsparcie szkoleń z zakresu AI i rozwój umiejętności mieszkańców USA, Europy, Afryki, Ameryki Łacińskiej i regionu APAC.

Wskazana proaktywność
Konsorcjum planuje również wprowadzenie AI Workforce Playbook, który ma na celu umożliwienie małym, średnim i dużym firmom proaktywnego podnoszenia kwalifikacji pracowników.
– Gdy dążymy do pełnego wykorzystania potencjału, jaki niesie AI, kluczowe jest, abyśmy wyposażali ludzi w umiejętności, których będą potrzebować i które chętnie będą zdobywać. Dalekosiężny wpływ tej technologii wymaga od nas tworzenia ścieżek edukacyjnych, które umożliwią każdemu pogłębienie umiejętności związanych z AI, które będą wymagane w naszej branży. Raport Konsorcjum jest ważnym krokiem w przekształceniu aspiracji w działanie – z konkretnymi rekomendacjami dotyczącymi przekwalifikowania, które mogą przyspieszyć postęp dla jednostek, organizacji i społeczeństwa – podkreśla Ellyn Shook, Chief Leadership & Human Resources Officer w Accenture.
Korzyści płynące z AI powinny być dostępne szeroko. Podstawowe kompetencje pracowników w tym zakresie wydają się też niezbędne do odniesienia sukcesu w obecnych i przyszłych miejscach pracy.