TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Streaming i fake newsy – jak korzystamy z internetu?

Z raportu „Digital Consumer Trends 2021” wynika, że w stosunku do roku 2020 obecnie więcej o 1/5 Polaków deklaruje posiadanie subskrypcji do serwisów filmowych. A prawdopodobny jest dalszy wzrost w tym obszarze. Badania sprawdzało również źródła czerpania informacji o świecie oraz sposoby na weryfikację fake newsów.

Raport „Digital Consumer Trends 2021” został przygotowany przez firmę Deloitte. Przebadano też polskich konsumentów i opublikowano wnioski.

66 proc. z nich płaci abonament za dostęp do serwisów streamingowych. Wzrost o 20 proc. w stosunku do roku poprzedniego nie jest końcem wzrostu w tym obszarze. Tym bardziej, ze w przyszłym roku pojawią się kolejne platformy z treściami wideo na polskim rynku. W Wielkiej Brytanii obecnie takie subskrypcje są udziałem 76 proc. obywateli.

– Biorąc pod uwagę stopień dojrzałości polskiego rynku dostępu do płatnych treści wideo oraz wciąż ograniczoną liczbę istotnych, globalnych graczy, w nadchodzących latach należy spodziewać się wielu istotnych zmian w sektorze tych usług. Wśród najpoważniejszych wyzwań, z którymi będą się musieli zmierzyć usługodawcy, priorytetem będzie dbałość o Customer Experience oraz wykorzystanie w tym kontekście innowacyjnych rozwiązań technologicznych – Sławomir Lubak, partner, lider branży telekomunikacji, mediów i technologii, Deloitte

Wzrost jest głównie zasługą grupy wiekowej 55-65 lat. W niej odnotowano o 39 proc. więcej subskrypcji. W grupie wiekowej 25-34 lata jest to 26 proc.

Niektórzy również rezygnują  z oferty. Jednak badanie pośród polskich użytkowników wskazuje, że 45 proc. anulujących subskrypcję robię to dopiero po 2-3 latach od rozważania takiej możliwości. W USA natomiast 43 proc. osób rezygnuje tego samego dnia, gdy wpada na ten pomysł.

Badanie jednak wskazuje, że nawet ci, którzy zrezygnowali z oferty, rozważają czasem powrót. Dlatego platformy stremingowe powinny dbać o kontakt także z byłymi klientami.

– Należy podkreślić, iż zgoda klienta na przetwarzanie danych osobowych będzie wymagana w celu przesyłania komunikatów marketingowych także po rozwiązaniu, wygaśnięciu lub odstąpieniu od umowy. Oznacza to, iż dane osobowe byłego klienta dla celów marketingowych należy przetwarzać jedynie po uzyskaniu na to jego zgody – Karolina Smolarek, Senior Associate, Deloitte Legal, Deloitte

Badanie Deloitte sprawdzało również, skąd czerpiemy informacje. Dla 28 proc. Polek i Polaków takim źródłem jest telewizja, a dla 28 proc. media społecznościowe. Obecnie wyrównał się udział procentowy tych dwóch kanałów, a najszybciej udział mediów społecznościowych rośnie w gronie młodych użytkowników. Pośród młodych media społecznościowe wybiera 52 proc, a telewizję 13 proc. ankietowanych. Wśród starczych jest to odpowiednie 17 proc. i 39 proc.

Jednak media społecznościowe to natłok informacji, w tym fake newsów, co może męczyć. Dla 1/5 badanych jest to wystarczający powód do rezygnacji z tego kanału. Częściej jednak jest to znudzenie danym medium, co deklaruje 39 proc. osób w grupie wiekowej 55-65 l.

– Do odchodzenia od social media skłania respondentów także chęć spędzania czasu w bardziej wartościowy sposób, zdystansowania się od polaryzujących dyskusji i treści, a w konsekwencji poprawy samopoczucia. Marketerzy powinni wziąć to pod uwagę przy planowaniu własnych działań. Z jednej strony wymusza to na nich zbudowanie zdolności do równoległej komunikacji w większej liczbie kanałów tak, aby docierać do różnych grup docelowych. Z drugiej, oznacza to także konieczność tworzenia wartościowych treści, które będą pozytywnie oddziaływały na odbiorców – Maciej Dakowicz, senior manager, Deloitte Digital.

Źródło: brief.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze