TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Spoofing telefoniczny – PKO BP ostrzega i przypomina o weryfikacji dzwoniących

Bank PKO BP ostrzega przed spoofingiem telefonicznym. Wydał w tej sprawie specjalny komunikat. Dzwoniący podszywają się pod pracowników banku i w ten sposób wyłudzają dane.

PKO BP w specjalnym komunikacie ostrzega przed spoofingiem telefonicznym i przypomina, że klient ma zawsze możliwość weryfikacji dzwoniącego, by nie dać się nabrać.

Najczęściej oszust dzwoni z informacją, że pieniądze na koncie są zagrożone i konieczne jest podjęcie działań w celu ich ochrony. Dodatkowo powołuje się na konieczność szybkiej reakcji, co nie pozostawia ofierze czasu na zastanowienie. Tak wyłudza dane osobowe oraz dane konta osoby, do której dzwoni.

Jak zweryfikować konsultanta?

PKO BP udostępnia klientom możliwość weryfikowania dzwoniącego w aplikacji mobilnej IKO. W tym celu należy:
– w trakcie rozmowy poprosić rozmówcę o chęć weryfikacji jego tożsamości przez aplikację,
– odebrać powiadomienie push, które przyjdzie w KO,
– poproszenie osobę podającą się za konsultanta o podanie danych takich jak imie, nazwisko i miejsce, z którego dzwoni.

Te informacje porównuje się z tymi, które pojawiają się w powiadomieniu w IKO. Dopiero po potwierdzeniu można spokojnie kontynuować rozmowę.

Nie tylko w PKO BP można weryfikować konsultantów

Nie tylko w PKO BP można weryfikować konsultantów przez aplikację mobilną. Podobne rozwiązania posiadają także ING Bank Śląski w swojej aplikacji Moje ING Mobile.

Zawsze w razie wątpliwości, co do autentyczności połączenia, należy zachować ostrożność. Jeśli rozmówca jest natarczywy i potęguje zagrożenie, to możemy przypuszczać, że jest to forma oszustwa. Można się wtedy rozłączyć i połączyć samodzielnie z infolinią swojego banku, by sprawdzić jak naprawdę wygląda sytuacja i czy nasze konto jest zagrożone.

Ochrona prawna przed spoofingiem

W Polsce prowadzone są regulacje, które mają chronić klientów przed spoofingiem. Chodzi o porozumienie w sprawie CLI spoofing. To narzędzie, które pozwala przestępcom uwiarygodnić swoje działania.

Prezes UKE podpisał z operatorami porozumienie, które określa techniczne rozwiązanie tzw. „bezpiecznej zatoki”. Pozwala ono na weryfikację, czy połączenie przychodzące do danej sieci jest identyfikowane prawdziwym numerem, czy zmodyfikowanym.

Źródło: dopreprogramy.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze