Według najnowszego rankingu Smart City Index 2024, przygotowanego przez International Institute for Management Development, Warszawa uplasowała się na 38. lokacie. To awans o sześć pozycji względem zeszłorocznej klasyfikacji. Warszawiacy pozytywnie ocenili swoje miasto głównie za usprawnienia w transporcie publicznym i elektronicznym dostępie do usług medycznych.
– Definicja Smart City ciągle ulega zmianom, bo i sama idea jest dość świeża. Najpopularniejszą jest taka: jednostka administracyjna wykorzystująca zaawansowane technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT) do poprawy jakości życia mieszkańców, efektywności funkcjonowania oraz zrównoważonego rozwoju. Te elementy składają się na obraz inteligentnego miasta – mówi Alicja Strzemieczna, IIoT Sales Director CEE w Advantech. – Ich koncept opiera się na integracji danych, systemów i infrastruktury, by zapewnić bardziej efektywne zarządzanie zasobami miejskimi i usługami z uwzględnieniem kwestii środowiskowych.
Warszawa zyskuje
W rankingu IMD wzięto łącznie pod uwagę 142. miasta, warto przy tym odnotować, że Warszawa sukcesywnie zdobywa w nim coraz wyższą pozycję. Warszawiacy wysoko ocenili swoje miasto w kategorii dostępu do rozkładów jazdy i planowania podróży online oraz wygody zakupów biletów transportu publicznego (aż 71,1 proc. respondentów pozytywnie oceniło ten parametr). Równie satysfakcjonująco określili sam transport publiczny – za taką notą opowiedziało się prawie 2/3 ankietowanych. Z kolei aż 66.8 proc. badanych przychylnie oceniło poprawę w umawianiu wizyt lekarskich online.
– Awans Warszawy w rankingu inteligentnych miast, podyktowany głównie łatwością skorzystania z transportu publicznego, jest powodem do dumy. Jednak nie powinniśmy zapominać o tym jak wiele jest do zrobienia i jakie perspektywy malują się przed metropoliami podobnymi do stolicy. Zarówno w transporcie szynowym, jak i drogowym możliwe do wdrożenia są rozwiązania obejmujące szeroki zakres funkcji, w tym monitoring stanu pantografów pociągów, wykrywanie stanu torów i pojazdów, łączność z urządzeniami IoT, zdalne zarządzanie, wykrywanie przeszkód, a nawet inteligentne stacje i pokładowe systemy informacyjno-rozrywkowe – wyjaśnia Alicja Strzemieczna.
Implementacje tego rodzaju mają już miejsce u wybranych producentów Automotive w Europie.
Przyszłość transportu miejskiego
Według szacunków Komisji Europejskiej, dzięki takim zastosowaniom AI w branży motoryzacyjnej będzie możliwe uniknięcie ponad 10 000 śmiertelnych wypadków do 2030 r. Rozwiązania te zwiększają bezpieczeństwo w sposób wielowątkowy, pomagając m.in.: wykrywać obecność pieszych i rowerzystów wokół pojazdu, monitorując przekroczenia prędkości, a nawet reagując na senność i rozproszenie uwagi kierowcy, motorniczego, czy maszynisty. Dodatkowymi funkcjami związanymi z identyfikacją obiektów przez radar są również ostrzeżenia przed kolizją czołową, jak i automatyzacja hamowania awaryjnego, dostosowana do realiów autobusów miejskich lub międzymiastowych. Systemy AI for Automotive są już na etapie produkcji seryjnej, a Spółka planuje produkcję ponad 5 000 sztuk rocznie na potrzeby europejskiej i tureckiej branży Automotive.
– W transporcie drogowym, na wyciągnięcie ręki są dynamiczne systemy zarządzania ruchem w czasie rzeczywistym. Wszystko to dzięki integracji sztucznej inteligencji, analizy obrazu, przetwarzania brzegowego, technologii wykrywania przeszkód i natychmiastowej komunikacji urządzeń. Advantech oferuje rozwiązania odgrywające kluczową rolę w poprawie widoczności na drogach, ułatwiające współpracę infrastruktury pojazdów, a także umożliwiające realizację adaptacyjnych inteligentnych sieci drogowych, a tym samym zarządzanie transportem w inteligentnych miastach – podsumowuje Strzemieczna.
Rozwiązania monitorowania ruchu Advantech oparte o Sztuczną Inteligencję obejmują samoadaptacyjne systemy sygnalizacji świetlnej, system AI na krawędzi, oraz backendowy system wnioskowania AI. System Edge AI pobiera streaming wideo z kamer przemysłowych, analizując treść na bieżąco. Serwer AI wykorzystuje wysoką moc przetwarzania, aby móc analizować zestaw metadanych za pomocą wstępnie przeszkolonych modeli uczenia głębokiego. Następnie samoadaptacyjne sygnalizatory świetlne mogą być zarządzane z centrali sterowania ruchem. Jeśli wystąpią jakiekolwiek nietypowe sytuacje, serwer AI potrafi je rozpoznać i zarządzać światłami drogowymi adaptacyjnie. W efekcie samoadaptacyjne sygnalizatory świetlne mogą dostosowywać się do warunków ruchu.
Nie tylko Smart City Index
– W Smart City Index 2024 warto też zwrócić uwagę na zdecydowany awans Tajpej, rodzimego miasta Advantech. Jako jedyne w całym rankingu awansowało o 13 pozycji, plasując się po raz pierwszy w pierwszej dwudziestce zestawienia i to z 16 lokatą. Tajpejczycy, podobnie jak Warszawiacy, uznali za wysoki dostęp do usług planowania podróży online oraz komfort zakupu biletów transportu publicznego (75,6 proc.) – zwraca uwagę Alicja Strzemieczna.
Smart City Index od IMD jest jednym z trzech rankingów oceniających inteligentny rozwój miast – obok Kearney Global Cities Index oraz IESE Cities in Motion Index.
SCI powstaje na podstawie odpowiedzi mieszkańców miast udzielanych w ankietach. Ranking opiera się na dwóch filarach, dla których zbierane są opinie mieszkańców. Pierwszy z nich, określany Filarem Struktury, odnosi się do istniejącej infrastruktury miast. Natomiast filar technologiczny opisuje systemy IT i usługi cyfrowe dostępne dla mieszkańców.