Kontrolerzy widma radiowego w swojej pracy działają jak detektywi. W miejscu, gdzie jest słaba jakość połączenia muszą znaleźć sprawcę, który za to odpowiada. Zbierają także dowody na to, że problem jest spowodowany przez ten a nie inny czynnik. Czasem jednak sprawca bywa zaskakujący.
Przypadek 1 – ogródki działkowe w Zabrzu
Nagłe spadki jakości połączeń dotknęły użytkowników ogródków działkowych w Zabrzu. Ich telefony przestawały działać lub działały dużo gorzej, niż w innych rejonach. Problem dotyczył sieci jednego z operatorów, dlatego użytkownicy poinformowali go, że danej okolicy jego sieć ma słaby zasięg. Operator zgłosił sprawę do UKE i podał, na jakiej częstotliwości oraz przy której stacji bazowej problemy występują.
Kontrolerzy postanowili sprawdzić sytuację z wykorzystaniem aparatury badawczej takiej jak analizatory widma radiowego, anteny pomiarowe i odbiorniki. Podejrzanymi w takim wypadkach są nielegalnie instalowane w domach albo na posesjach wzmacniacze sygnału GSM czy niecertyfikowane urządzenia komunikacyjne jak telefony bezprzewodowe spoza UE. Wszystko to można wyśledzić dzięki aparaturze badawczej.
Tym razem problemy powodowała bezprzewodowa kamera bezpieczeństwa. Zainstalowano ją na elewacji jednego z budynków. Łączyła się z centrum poprzez Wi-Fi i to powodowało zakłócenia okolicznej sieci komórkowej w paśmie 900 MHz. Po wyłączeniu kamery sytuacja wróciła do normy.
Przypadek 2 – stacja Warszawa-Powiśle
Podobny problem wystąpił na stacji kolejowej Warszawa-Powiśle. Zainstalowane tam stacje bazowe pozwalają na korzystanie z telefonów także w pociągu. W pobliżu jednej ze stacji zamontowano kamerę bezpieczeństwa, której zadaniem było monitorować pociągi wjeżdżające i wyjeżdżające z tunelu oraz wykrywanie intruzów.
Niewielka odległość między kamerą i stacją bazową powodowała, ze stacja odbierała uboczne produkty pracy kamery jako sygnały zakłócające. Nie pomogła wymiana modelu kamery. Pracownicy firmy obsługującej monitoring wpadli na pomysł owinięcia kamery folią aluminiową w celu niwelowania wysyłania sygnałów zakłócających. Pomysł się sprawdził, bo ta metoda nie zakłócała pracy samej kamery, a stanowiła skuteczne ekranowanie pola elektromagnetycznego.
Niestety pociągu przejeżdżające przez tunel powodowały silne podmuchy powietrza prowadzące do zrywania folii. Dlatego PKP musi znaleźć inny – nie tak prowizoryczny – sposób na rozwiązanie problemu.
Przypadek 3- Bielsko-Biała
Jeśli ktoś myśli, że tak poważne zakłócenia spowodowane jedynie przez kamerą są zadziwiające, to kolejny przypadek zadziwi go jeszcze bardziej. W Bielsku-Białej powodem problemów z siecią była rzecz jeszcze drobniejsza, bo zainstalowana nad wejściem do jednego z budynków żarówka LED. Emitowała promieniowanie zakłócające pracę w paśmie 2600 MHz. Właśnie w nim działało LTE operatorów. Wymiana żarówki rozwiązała problem.
Skąd takie powiązania?
W jaki sposób urządzenia, które nie są związane z telekomunikacją mogą wpływać na pracę stacji bazowych? Jest to wynikiem tego, że każde urządzenie zasilane elektrycznie wytwarza promieniowanie elektromagnetyczne. Gdy jego częstotliwość jest zbieżna z pasmem, na którym działają urządzenia radiokomunikacyjne i brak jest odpowiedniego ekranowania, dochodzi do nakładania się na siebie fal o tej samej częstotliwości. Wtedy dochodzi do zakłóceń w działaniu sieci lub nawet całkowitego jej wygaszenia.
Tego typu problemy mogą powodować wszelkie urządzenia zasilane energią elektryczną. Dlatego UKE sprawdza, czy wprowadzane na rynek urządzeniach jest zachowana kompatybilność elektromagnetyczna. Urządzenia niespełniające takich nor, czyli nieposiadające odpowiedniego atestu z rejonu czy uszkodzone, mogą wprowadzać zamęt w częstotliwościach radiowych.
W ostatnim czasie kontrolerzy UKE realizują wiele spraw zakłóceń bazowych w paśmie 800 MHz. Najczęstszym powodem są konwertery w antenach satelitarnych. Wadliwe konwertery nie zakłócają pracy samych anten, jednak ich pole elektromagnetyczne wpływa negatywnie na pracę telefonii komórkowej.
Wiele może być powodów zakłócenia sieci, jednak odpowiednie urządzenia są w stanie je wyśledzić. Wtedy można szukać rozwiązania problemu i przywrócić pełną łączność.
Źródło: uke.gov.pl