TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2022 roku

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2022 roku. Zawarte są w nim informacje takie jak przychody z tytułu wykonywania działalności telekomunikacyjnej, dane dotyczące usług telefonicznych zarówno w zakresie telefonii stacjonarnej, jak i mobilnej oraz internetu i telewizji.

Rynek telekomunikacyjny – definicja

Usługi telekomunikacyjne objęte raportem to telefonia – stacjonarna i mobilna, internet i telewizja.

Telefonia stacjonarna i mobilna

W 2022 r. jak i w latach ubiegłych spadało zainteresowania usługami telefonii stacjonarnej. W minionym roku korzystało z niej 2,43 mln abonentów. Jest to spadek w stosunku do roku 2021 o 10,7 proc.

Konkurencją dla telefonii stacjonarnej jest nie tylko telefonia mobilna, ale też usługi VoIP. W roku 2022 wybrało je 2,85 mln osób.

Telefonia mobilna wciąż się rozwija i w 2022 r. penetracja jej usługami wyniosła w Polsce 157 proc. Liczba kart SIM wyniosła już 52,6 mln sztuk i w stosunku rdr wzrosła o 2 mln.

Internet

Rośnie penetracja usługą szerokopasmowego internetu. W roku 2022 korzystało z niego już 63,2 proc. gospodarstw domowych. 69,9 proc. z nich posiada dostęp do przepustowości minimum 100 Mb/s.

Internet o wyżej wspomnianej przepustowości najwyższą penetrację ma w województwach:
– podkarpackim –85proc.,
– śląskim –78 proc.,
– małopolskim – 75 proc.

Najgorzej pod tym względem wyglądają województwa:
– pomorskie – 40proc,,
– warmińsko-mazurskie – 43 proc.,
–  zachodniopomorskie – 46 proc.

Najpopularniejsze są światłowody. Jednak 8,75 mln użytkowników korzysta z internetu mobilnego w postaci dedykowanych urządzeń typu modemy, karty czy klucze.

Coraz więcej abonentów korzysta także z usług wiązanych. Najczęściej jest to telefonia ruchoma + internet ruchomy.

Telewizja

Z telewizji korzysta podobnie jak w poprzednim roku 10,83 mln. Przychody z tego tytułu osiągnęły wartość 6,779 mld zł, co jest wzrostem o 0,04 mld zł.

Najczęściej odbiorcy korzystają z dostępu satelitarnego. Jest to 47,6 proc. udziału we wszystkich dostępach do telewizji.

Pozostałe informacje

Rok 2022 to spadek przychodów z tytułu wykonywania działalności telekomunikacyjnej. Wyniosły one 40,63 mld zł, czyli o 0,4 proc. mniej niż w roku 2021.

Odwrotnie wyglądała sytuacja wydatków na inwestycje telekomunikacyjne. Te osiągnęły 11,24 mld zł czyli są wyższe o 26,3 proc. niż w roku poprzednim.

Wzrosły przychody z usług telefonii ruchomej. Wzrost o 7,6 proc. pozwolił osiągnąć im poziom 14,40 mld zł.

Pełna treść raportu:

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT – stan prac

Mijają dwa lata od rozpoczęcia budowy nowoczesnego Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT. Powstaje ono...

mObywatel 2.0 także dla przedsiębiorców

Prowadzenie małej firmy to wielkie wyzwanie. Dotyczy to jednoosobowej działalności gospodarczej, ale też trochę...

EPIX – bieżące zmiany w punkcie wymiany

Gdyby nie EPIX, rynek telekomunikacyjny w Polsce wyglądałby dziś inaczej. To właśnie dzięki trzem...

Pieskie życie w telewizji, czyli o czym myśli Kameleon

Wyścig operatorów telewizyjnych trwa. Liczy się technologia, funkcjonalność, czyli sposoby konsumpcji treści, ilość i...