TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

„Rola internetu w życiu osobistym i zawodowym” – wnioski z raportu UKE

 

Raport „Rola internetu w życiu osobistym i zawodowym” przygotowany przez UKE dowodzi prawdziwości następującej tezy: zmiana internetu na światłowodowy umożliwia lub ułatwia podejmowanie wielu aktywności w sieci. 

Okazuje się, że osoby, które zmieniły dostęp na światłowodowy, dostrzegają zmiany przede wszystkim w przypadku oglądania filmów online oraz prowadzenia rozmów audio i wideo przez komunikatory internetowe. Ponad połowa badanych przyznaje, że internet światłowodowy wpływa na milsze spędzanie czasu wolnego i na poczucie bycia „bliżej świata”, a 2/3 udzielających odpowiedzi stwierdziło, że internet światłowodowy pomaga im w codziennym życiu.

Z usług lokalnych operatorów korzysta 26% respondentów. Najczęstszym kryterium wyboru dostawcy internetu stacjonarnego są cena i szybkość usługi. Natomiast najczęstszym powodem zmiany operatora jest chęć posiadania lepszej oferty.

Młodsze grupy wiekowe stanowią większość użytkowników internetu światłowodowego – w wieku 24-33 lat to prawie 33% odpowiadających. Ludzie powyżej 45 roku życia korzystają ze światłowodów rzadziej.

Częściej korzystają z niego ludzie mieszkający w dużych miastach niż mieszkańcy wsi i domów.

Oprócz dostępu do internetu, umowy podpisywane z operatorami przewidują na ogół możliwość korzystania również z innych usług: najczęściej z telewizji (43%), z telefonu (40%) oraz z usług mobilnych (15%).

Laptop (83%) oraz telefon komórkowy (79%) wygrywają jeśli chodzi o określenie urządzeń służących do korzystania z sieci. Niespełna połowa używa komputera stacjonarnego, a w dalszej kolejności są telewizory i konsole.

Zapytanie przeprowadzono wśród 2550 badanych w dniach od 3 do 6 grudnia 2018 r.

Celem badania było:

• Określenie wpływu dostępu do internetu światłowodowego na zachowania i aktywności podejmowane w internecie

• Charakterystyka usług stacjonarnego dostępu do internetu

• Określenie powodów zmiany operatora telekomunikacyjnego świadczącego usługę

• Identyfikacja zakłóceń w świadczonej usłudze

• Określenie zachowań użytkowników internetu związanych ze świadczoną usługą

Ponad 1/3 respondentów prowadzi działalność gospodarczą lub zarobkową z wykorzystaniem internetu.

Ważnym wnioskiem płynącym z raportu jest:

Spośród osób, które dotychczas nie korzystają z dostępu do internetu światłowodowego, większość (76%) chciałaby posiadać taki dostęp w przyszłości. Spora grupa badanych (21%) byłaby nawet gotowa za taki dostęp zapłacić. Pozostali badani zainteresowani dostępem do internetu światłowodowego uważają, że koszty takiego dostępu powinien ponieść operator (42%), zaś 15% respondentów jest zdania, że podłączenie do internetu powinno być finansowane z funduszy lokalnych.

Całość do zapoznania się tutaj.

[źródło: UKE]

Michal.Koch
Michal.Koch
Dziennikarz i researcher. Tworzy teksty o najnowszych technologiach, 5G, cyberbezpieczeństwie i polskiej branży telekomunikacyjnej.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze